torsdag den 13. november 2014

Hvis jeg bliver

Hvis jeg bliver

Forfatter: Gayle Forman
Serie: If I Stay #1
Originalsprog: Engelsk, If I Stay
Målgruppe: YA
Genre: Realisme
Udgiver: Forlaget Gyldendal


Tak til Gyldendal for anmeldelseseksemplaret















 
 
Bogen bag filmen IF I STAY har længe været udsolgt, men kommer nu i en ny udgave.
 
På et øjeblik ændres alting. 17-årige Mia kan ikke huske ulykken, men husker tydeligt, hvordan hun så sin egen medtagede krop blive kørt væk fra bilvraget.
Nu står hun overfor et valg, der handler om liv eller død. Hvad har hun mistet? Hvad har hun tilbage?
HVIS JEG BLIVER er netop blevet filmatiseret med Chloe Grace Moretz i hovedrollen som Mia.


Jeg læste 'Hvis jeg bliver' på rekordtid, men jeg har haft svært ved at samle mine tanker omkring historien siden. Jeg har det generelt svært ved tungsindige bøger, de påvirker mig utrolig meget. Så det er ikke nogen jeg nødvendigvis nyder. Jeg mener, hvem gider at gå rundt i trist humør i flere dage pga. en bog? Heldigvis er de tungsindige bøger ofte i følge med det tankevækkende, og jeg elsker store tankevækkende historier. Så tungsindebøger og jeg har i forvejen et lidt love and hate forhold.

'Hvis jeg bliver' er virkelig en tankevækkende, smuk skrevet fortælling om en pige der står over for det største valg man kan få her i livet. 'Hvis jeg bliver' handler om liv og død, familie og kærlighed. Om sorg og om glade minder. Ja den var deprimerende - men den var virkelig smukt fortalt, så for mig er 'Hvis jeg bliver' der oppe ved siden af 'En Flænge i Himlen'.

Men på den anden side er der nogle ting der nager mig. Der er dog en ting jeg ikke rigtig ved om jeg synes fungerer. For vi følger en mere eller mindre følelsesløs version af Mia, og det har jeg svært ved at forene mig med - da den her historie handler så meget om følelser som den gør.

Og alt det med valget havde ikke rigtig nogen effekt på mig. Jeg synes ærligt talt ikke at der var noget valg, og jeg tror det er årsagen til at jeg ikke fældede en eneste tårer da jeg læste bogen. Og det ligner mig jo ellers ikke - jeg kan sagtens stortude over bøger.

Så jeg er faktisk ret splittet, for den ene halvdel af mig elsker den her historie for det den er og det den kan, og for det præmis den er lavet på, men vigtigst af alt - så holder jeg af den på trods af mine kritik punkter. På den anden side har jeg lidt et underligt forhold til temaet som gør at jeg har svært ved at sætte mig ind i hovedpersonens følelser - lige præcis også fordi hun er skrevet på den måde hun er - som følelsesløs. Og ultimativt hvor stor effekt har valget så, når det ikke bliver taget med følelserne? Ærligt, så synes jeg det taber en smule af glansen og jo mere jeg tænker over det, jo mindre synes jeg konceptet holder. 

Alligevel lader jeg den første halvdel af mig selv vinde denne kamp i dag, for jeg synes helt sikkert at Gayle Formans 'Hvis jeg bliver' fortjener al den ros den får.   
SHARE:

2 kommentarer

  1. Jeg vil rigtig gerne læse den på et tidpunkt og det gør mig glad at høre at det kan betale sig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan det helt sikkert. :0) Jeg glæder mig til at høre hvad du synes om den.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig