fredag den 21. november 2014

Spirit animal: Påkaldelsen

Påkaldelsen

Forfatter: Brandon Mull
Serier: Spirit Animal #1
Originalsprog: Engelsk, Wild Born
Genre: Fantasy, eventyr
Målgruppe: 8-12 og opefter
Udgiver: Alvilda



Tak til Forlaget Alvilda for anmeldereksemplaret

















I den fantastiske verden Erdas er det kun ganske få, der har evnerne til at påkalde et totemdyr. Når det sker, opstår der et unikt bånd mellem dyr og menneske, der giver uanede kræfter.

Langt fra hinanden i fjerne egne af Erdas ser børnene Conor, Abeke, Meilin og Rollan alle det samme lysglimt, og fire legendariske totemdyr dukker op: ulv, leopard, panda, falk.

De fire helte og deres totemdyr må nu slå sig sammen på en farefuld færd – for en almægtig ondskab fra fortiden rører på sig igen, og kun sammen er de i stand til at stoppe den.


Spirit animal er en ny bogserie, som handler om fire børn - to drenge og to pige, som hver især har deres helt eget totemdyr. Det interessante ved serien er at hver bog bliver skrevet af forskellige forfattere. Og her taler vi ikke om debuterende forfattere, men de etablerede. Det er et ret fedt koncept synes jeg, og jeg glæder mig rigtig meget til at læse de næste mange bøger i serien. 

Den første bog her, handler jo mest om at de fire børn får deres totemdyr, og der opstår også den her store konflikt i landet, som de skal være med til at løse på sigt. Så der er altså en masse opbygning, og det kan man godt lidt mærke. Jeg føler helt sikkert at der mangler en dybde. Noget som får mig til at føle. For mig føles det lidt som om at forfatteren ikke helt har kendt personerne. Jo de har da nogle karaktertræk, men jeg formår ikke rigtig at føle med dem, for man mangler mere fra dem. Men det er klart forfatteren har skullet give en masse info på en måde så man ikke bliver helt total infodumpet paff, og samtidig skifter synsvinklen hele tiden mellem de fire hovedpersoner, og det betyder jo også at vi får kortere tid med hver enkelt person. 

På trods af den lidt lange forklaring med det kritikpunkt, så synes jeg overordnet vildt godt om bogen. Jeg elsker hele ideen med totemdyr. Dyr der kan tale, og dyr der har magiske egenskaber er bare noget af det jeg elsker aller mest ved børnebøger. Både da jeg var barn men i høj grad også nu. 

Jeg synes også første bog ligger op til en ret epic serie, og dertil kan man faktisk også interagerer med historien på nettet. Spirit animal serien har nemlig deres egen hjemmeside hvor man kan en masse ting såsom f.eks. at finde ud af hvilket totemdyr man selv ville få. 
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig