tirsdag den 24. marts 2015

Den som tøver

Den som tøver

Forfatter: Astrid Heise-Fjeldgren
Serie: Terra Nova #1
Genre: Dystopisk
Målgruppe: Unge
Udgiver: Gyldendal


Tak til Gyldendal for anmeldereksemplaret




















Ekstremt vejr har gjort verden til et farligt sted at opholde sig, og kampen om ressourcerne er i gang. DEN SOM TØVER er første bind i Astrid Heise-Fjeldgrens stort anlagte serie TERRA NOVA.

Magthaverne i Oplandet har sat firmaet KK til at styre befolkningen med hård hånd. Elitens unge bliver sendt i Minerne for at få den pfekte uddannelse, mens de overflødige anbringes i lejre. Aik er sikret i Minerne sammen med sin far, men hvad er der blevet af hans mor og søster? Og er hans bedste ven endt i en af lejrene? Aik flygter fra Minerne og sin fars løgne for at finde svar på sine spørgsmål. Men før han ved af det, er han blevet en del af en oprørsgruppe, som planlægger en farlig aktion, der skal få folk til at vågne op og gennemskue KK's propaganda.




Først og fremmest er 'Den som tøver' ufattelig godt gennemarbejdet. Både når det kommer til verdensopbygning og til sproget. Forfatteren har tydeligvis fuldstændig styr på sin historie og hvor meget og hvor lidt information der skal gives til læseren.

Desværre så var det ikke en bog jeg nød særligt. Årsagen dertil skal findes både i det lidt for pæne og ja derfor, for mig, kedelige sprog og i bogens opbygning. Historien fortælles stort set i flash back, og det irriterede mig grusomt under hele læsningen.

'Den som tøver' er ikke den typiske dystopiske fortælling med masser af handling og et stærkt karakterdrevet plot. Og for nogen vil det helt sikkert være en dejlig fornyelse, men for mig var det bare en smule ligegyldigt. Efter endt læsning, føler jeg stadig ikke jeg sådan rigtig kender Aik, og jeg kan heller ikke helt se verdenen så meget for mig som jeg ville ønske.

For mig er det fede ved den her slags historier, de ting der manglede. Jeg elsker at høre hvordan det påvirker mennesker, at verden er så forandret. Jeg vil mærke det helt ned i tæerne. Aik var nærmest monoton for mig. Dernæst elsker jeg at høre alle mulige detaljer om den nye verden, og det fik jeg sådan set også, men det var bare ikke nok hos mig. Jeg forventer nok også at der var eller er mere på spil i den her type bøger end jeg følte der var her.

Umiddelbart føler jeg ikke at 'Den som tøver' tilføjer noget nyt til genren og det er lidt som om den ikke helt når på højde med hvad der findes på markedet.

SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig