søndag den 22. marts 2015

Skriveblokering del 1




Det her indlæg har grebet om sig, så derfor kommer den i flere dele. Næste del kommer jeg med allerede på næste søndag.

Skriveblokeringer kan opstå af rigtig mange årsager, og jeg kommer slet ikke omkring dem alle, men jeg håber jeg kommer omkring de hyppigste. Skriveblokeringer kan opstå både før, midt i og i slutningen. Så det har jeg prøvet at opdele det lidt efter.

I dag starter jeg med 'før'



Før: 

'Før' handler primært om at man har svært ved at komme i gang med en historie. Enten fordi man har svært ved at få en ide, eller fordi man har svært ved at vælge hvilken ide man skal gå i gang med. Eller så er man ganske simpelthen ikke grebet nok af den ide man har.

Før kan også handle om dårlige samvittighed og frygt - frygten for at man ikke lever op til sine egne eller andres forventninger.


Hvis man har svært ved at få en ide:

Så kan man bruge forskellige metoder. Jeg har altid alt for mange ideer, så jeg har ikke de store erfaringer med at frembringe ideer på kommando. Men jeg har set nogle metoder jeg altid har haft lyst til at prøve.

Vælg en genre. Hvis der ikke lige er en der falder dig ind, så bare vælg en tilfældig. Ved at eksperimentere bliver vi klogere på hvad virker. Tag derefter tre terninger. Skriv tre kolonner med tallene fra 1 - 6. Skriv så seks tematikker ned ud fra tallene i den ene kolonne, f.eks. mobning, kærlighed, ensomhed mv.. Skriv i den anden kolonne 6 lokationer ned f.eks. slot, skov, stand osv.. I den sidste kolonne skriver du noget genre bestemt. F.eks. ved krimi kan du skrive: begravet levende, detektiv, mordvåben: en spade, psykopat osv. Ved fantasy kan du skrive: drage, havfrue, magi, osv. Slå så med terningen og se om du kan sammensætte en historie ud fra det mønster. Sådan kan du blive ved indtil der er noget der griber dig. Måske har du bestemt tematikken i forvejen og behøver kun 2 terninger. Du kan også eksperimentere med andre terninger, genre terning, karakter-terning mv.

Eller så læs en masse. Se en masse film eller tv-serier. Hør en masse musik. Lyt til tekst. Sæt dig ind i følelserne. Omvendt en kliche og mange andre råd til inspiration som du kan læse her



Vælg en ide:

Ja her har jeg været i mange år. Jeg havde så mange forskellige ideer og jeg synes jeg brændte for dem alle sammen. I virkeligheden så var der selvfølgelig noget jeg brændte mere for end andet, men jeg satte mig aldrig rigtig ned og så på det. Jeg konkluderede bare lidt for hurtigt at jeg ikke vidste hvilken jeg bedst kunne lide. Det var måske også fordi de alle var sådan ret spæde. Men jeg begyndte at tænke marked ind i det hele også, og det vil jeg faktisk anbefale at man lade være med. Jo måske er det en god ide at kigge lidt på hvad der findes i de genre man gerne vil skrive, både her og i det engelsksprogede udland. Men lad være med at sidde og vægte den ene frem for den anden - man vil aldrig kunne regne ud om det er engle eller havfruer der bliver det nye.

Hvad der virkede for mig var desværre at glemme alle de ideer jeg havde, og få en ny, og den sagde også virkelig BANG den ide, for den har aldrig sluppet mig siden. Jeg har fået andre ideer ja, men mit forhold til den ide jeg skriver på nu er stærkere fordi jeg er længere med den.

Hvad der kan virke for dig, er måske at sætte dig ned og virkelig mærke efter: Hvad brænder jeg for. Det er her man skal sætte ind. Glem alt om hvilken historie din ven vil læse, eller hvad der er på markedet ligenu. Igen måske er vampyrhistorier ikke det rigtige valg i øjeblikket, men når du er færdig med din historie kan der måske være gået et år, og så er verden måske igen klar til vampyrhistorier. Måske er de ikke, men så er du blevet den historie og den erfaring rigere. Du kan have nok så gode intentioner og så alligevel ramme ind i et pludselig opstået overfyldt marked.





Ikke grebet nok af den ide man har:

Har du tænkt på, om årsagen til at du ikke får skrevet noget er fordi ideen du har ikke rigtig er god nok for dig. At du ikke rigtig brænder for den. At der mangler noget. Det her emne vender vi lidt tilbage til når vi kommer til skriveblokeringer midt i. Så her taler vi altså tidligt i fasen, lige der hvor du skal til i gang med at skrive. Historien vil simpelthen ikke ud. Skriver du om det du brænder for? Hvorfor er det så vigtigt? Det har jeg forsøgt at svare på her i sin tid.

Måske brænder du fint nok for ideen, men så kig på dine karakterer. Er de stærke nok til at bære din ide?  Læs om hvad du kan gøre ved det her

Skal du vælge en helt anden ide? Måske mangler du bare at sidde ved tegnebrættet lidt længere tid? Prøv at pille historien helt fra hinanden, hvad er grundstenen i din historie? Kan jeg plotte ting ind i en berettermodel? Kan jeg mindmappe på det, kan jeg finde mere inspiration i min historie?



Dårlig samvittighed:

Når du sætter dig ned og vil skrive, føler du så at du svigter din familie? Føler du at du burde tage opvasken eller vakse tøj i stedet? Hvis du gør det, så har du helt sikkert dårlig samvittighed. Og hvorfor har du det? Er det ikke dit liv? Bestemmer du ikke selv hvad du vil bruge det til? Dit skriveri er helt sikkert en stor del af hvem du er, og din familie burde acceptere alle aspekter af dig.

Hvis du ikke føler der helt er forståelse på hjemmefronten, så tag en snak med din familie. Fortæl dem hvad det her betyder for dig. Hvis du laver noget du elsker, så er der stor sandsynlighed for at det smitter positivt af på familien. I hvert fald vil du blive væsentlig mere produktiv end når du sætter dig ned og tænker på at du skal en hel masse andet. Den negative stemning vil blive erstattet af en positiv energi. At lave noget man elsker giver mere energi til at være tilstede i andre sammenhænge, og ja sågar også mere energi til at vaske op.

Det kan være svært for andre at forstå hvor vigtig skriveriet kan være for os. Se det som en indgroet del af dig og prøv at forklar det ud fra det. At tid du bruger på at skrive, er med til at udvikle dig, og være en form for terapi for dig. Det er dit fjernsyn eller dine mor- eller veninde-samtaler. Så vær ikke bange for at bruge tid på det, også selvom at du ikke kan fremvise resultater til din familie i form af en bog efter en måned.





Frygten:

Frygten har jeg faktisk dækket meget, meget kort før engang i 2011. Men det rørte faktisk slet ikke problemet. Problemet er at frygten hæmmer os, og den er frygtelig svær at overkomme, men det er nødvendigt hvis man vil gøre sig forhåbninger om nogensinde at blive udgivet.

I bund og grund er frygten i sig selv så ligegyldig en følelse. Vi kan ikke bruge den til en skid. Den er i vejen og den irritere og den hæmmer os for at opnå det vi gerne vil. Det vi brænder for og drømmer om. Den kan opstå f.eks. ved at vi er bange for ikke at være gode nok. Så som en form for forsvarismekanske lukker vi af, og frygten overtager. Sagen er bare den at vi aldrig nogensinde kan vide om vi kan før vi har prøvet.

Grunden til vi bliver lammet og har frygten er fordi vi ikke vil kunne bære tanken om ikke at være gode nok til noget vi elsker så meget. Vi bliver nødt til at spørge os selv, kan vi leve med aldrig at have prøvet? Kan vi leve med at have givet op på forhånd? For det er jo faktisk det vi gør. Vi giver op. Vi kalder det bare skriveblokeringer. Jeg tror at vi i sidste ende fortryder mere at vi ikke har prøvet end at vi fortryder at have prøvet og har fejlet den vej igennem. Hvorfor lade os selv fejle før vi overhovedet er begyndt? Det er enormt selvdestruktiv og det skal stoppe! Ligenu!

Så hvad kan man gøre? Ja godt spørgsmål. Det kommer an på hvor dyb din frygt går. Men først og fremmest så vær klar over at det er det der sker hos dig. Det hjælper et godt stykke hen ad vejen. Mind dig dernæst om hvorfor det her er så vigtigt for dig. Hæng visuelle billeder op, af en ide til en forside, eller et billede af en boghandel, eller en forfatter du ville ønske du var. Hæng et mantra af motiverende ord op lige for næsen af dig selv, så du ikke kan undgå at se det når du skal sætte dig ned at skrive. Lad dig begrave i din historie, i dine ord og glem alt andet end det. Lad dig selv nyde det.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig