lørdag den 11. april 2015

Fleming: The Man Who Would Be Bond

Som noget nyt kommer jeg til at køre en lille serie, med filmiske forfatter-portrætter. Dette er den første i serien.

 




Denne miniserie på 4 afsnit, fortæller en historie om Ian Fleming, manden der skabte agent 007. Miniserien viser ham i tiden før han begyndte at skrive bøgerne, iscenesat i London under 2. verdenskrig. Mini-serien er fra 2014.

Det er i grunden ikke meget vi har hørt om manden bag den verdensberømte figur 'James Bond' og om den her miniserie viser et realistisk billede er svært at sige. Jeg tror dog umiddelbart den er frygteligt overdrevet, men dog med rødder i virkeligheden.







Hovedlinjerne virker til at passe. Ian Fleming havde en affære med Ann Charteris, han var en stor livsnyder og han var indblandet i 2. verdenskrig.

Jeg havde det lidt svært ved at skaberne af miniserien eller manuskriptforfatteren, synes at spejle Ian Fleming og James Bond lidt for meget. Jeg ville personligt have ønsket at de havde gjort forskellene mere synlige.

Tv-serien kommer aldrig rigtig ind og portrættere ham som en forfatter. Jeg har svært ved at forene det jeg ser i miniserien med en mand der sidder stille og lader sig opsluge af ordene foran ham, frem for den verden han ellers har levet og åndet i. Så et vellykket forfatterportræt vil jeg ikke kalde mini-serien. Det er nærmere en visning af en mand, som kunne spille en hovedrolle i en af hans egne bøger.




Jeg nød egentlig miniserien for det den var. Den er noget så fantastisk britisk og underholdende at se, især for det historiske element. Og så elsker jeg jo altid en god kærlighedshistorie hvor kvinden ikke er så imponeret over manden som han måske selv er. Det giver et godt modspil til hans karakter.



 
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig