lørdag den 30. maj 2015

Julie & Julia

Som noget nyt kommer jeg til at køre en lille serie, med filmiske forfatter-portrætter. Dette er den tredje i serien, første handlede om Ian Fleming: The man that would be bond og den anden handlede om Enid Blyton.





 

 
Denne film (fra 2009) handler om to forskellige forfattere - og ingen af dem er en 'traditionel' forfatter. Jeg overvejede lidt om jeg skulle tage den med, men jeg synes den var lidt sjov, fordi den ene (Julie Powell) blev forfatter fordi hun bloggede om en kogebogsforfatter og kendt tv-kok (Julia Child). Julia Child har dog også skrevet andet end kogebøger, og Julie Powell har udgivet en bog ud over den bog som denne film er filmatiseret hendes historie efter. Julia Childs bog 'My life in france' bygger på hendes del af fortællingen i denne film.

Julie & Julia er helt sikkert en film enhver person der elsker at lave mad. Den handler nemlig om mad og om at lave mad. Men den handler især også om hvordan en helt almindelig person får succes med noget personen elsker, men at det koster på andre områder, og med mange op- og nedture.

Filmen er bygget op så man oplever Julie Powells rejse som helt almindelige blogger (dengang hvor det var ret nyt) til succesfuld blogger. Samtidig følger den Julia Child og hendes liv i Frankrig med hendes mand og hendes jagt efter fransk madlavning, som hun formidlede til en amerikansk kogebog om fransk cuisine. Julie Powell sætter sig for at lave alle Julia Childs franske opskrifter fra en bog med over 300 opskrifter på et år. Det betyder at hun rent faktisk skal lave minimum en opskrift fra bogen om dagen, og flere af opskrifterne er noget hun aldrig har prøvet før. Alt bliver dokumenteret på bloggen.









Jeg har ikke læst bogen af Julie Powell, men jeg har den omtalte kogebog af Julia Child og jeg har set et par youtube klip med hende, og jeg synes virkelig Meryl Streep rammer hendes personlighed og pudsighed rigtig godt.

Jeg elsker at vi følger begge 'forfattere' vej til succes, henholdsvis som succesfuld blogger og forfatter (Julie Powell ville nemlig gerne være forfatter) og succesfuld kogebogsforfatter. Jeg vil tro at fakta delen næsten er så tæt på som den kan komme, da begge forfattere selv har fortalt historien i to biografier som denne film som sagt bygger på. Det synes jeg er det meste interessante aspekt i denne film. Det er vildt interessant at følge hvordan en persons liv (Julia Child) kan påvirke en andens (Julie Powell).

Filmen fungerer rigtig godt, og jeg har efterhånden set den nogle gange. Jeg kan ikke stå for film der handler om personer der får succes med deres passioner. Særligt når det drejer sig om forfatterdrømme.




 
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig