torsdag den 18. juni 2015

Bøger og politik

I dag er store valgdag, og selvom jeg havde planlagt at skrive om noget andet i dag, så har jeg svært ved at fokuserer på andet end det der foregår her og nu. 

Jeg sidder og følger med i valget på DR indimellem læsning. Jeg skifter mellem flere bøger, da det er svært at koncentrerer sig fordi det er sådan en valg'gyser'. Hvilket får mig til at tænke på hvor sjovt det egentlig er at man vælger at bruge genren gyser til at fortælle følelsen der er centeret omkring valget i øjeblikket. Følelser har virkelig alt med læsning at gøre. Vi læser for at føle, for at opleve, for at grine og græde. For at tænke og reflekterer. Så det er vel ikke så mærkeligt at vi bruger litteratur-udtryk til at fortælle om stærke følelser.

Ellers har valget vidst ikke meget med bøger at gøre. På trods af at den 'Hemmelige socialdemokrat' lovet flere saftigheder hvis socialdemokraten vinder valget. Og de obligatoriske politiker biografier selvfølgelig.

Interessen for politik i bøger og tv-serier (og måske generelt) bliver større og større. Game of Thrones som egentlig er en high fantasy fortælling, har utrolig mange politiske niveauer. Noget der ikke før har været særlig normalt i genren.

Personligt elsker jeg politisk-spil i fiktions bøger, for det er altid forfulgt af så mange forskellige niveauer af manipulationer, strategier, menneskesyn og tankevækkende handlinger. I tv-seriernes verden har 'Borgen' været meget populær herhjemme og i udlandet. Ja faktisk har det været med til at sætte Danmark på verdenskortet for mange lande. 'House of Cards' lever også hos seerne i bedste velgående.

Både 'Borgen' og 'House of Cards' findes i en bogudgave, sidstnævnte er en trilogi. Jeg har ikke læst 'Borgen', fordi jeg var rigtig glad for tv-serien, men nu er det jo ikke Adam Price der har skrevet bogen, og jeg ved ikke om det er en god eller dårlig ting, men jeg hælder måske mest til det er en dårlig ting? Men måske får jeg den læst engang. House of Cards var jeg faktisk ret vild med at læse, men af en eller anden mystisk grund har jeg ikke fået afsluttet serien endnu.

Af andre politiske bøger jeg har læst, er Hanne-Vibeke Holst serie 'Kronprinsessen'. (Her har jeg så til gengældt ikke set filmatiseringen).



Derudover har fiktionsbøger gennem tiden været med til at præge vores verden i stor stil. Med biblen i spidsen selvfølgelig. Men også 'Dræb ikke en sangfugl' - den store fælleslæsnings i øjeblikket - har haft stor indflydelse på verden, og ja.. det kunne blive en lang liste, og jeg kan se jeg allerede er ved at have overskredet min personlige max for blogindlægstekst.

Anyway ... det var lidt spredte tanker på sådan en valgaften, som nu her i slutningen af mit indlæg er ved at danne sig en retning, som nogen er rigtig glade for og som andre er ret trætte af. Men sådan er et valg jo, på samme måde som at nogen elsker og andre hader en bestemt bog.

Kan du lide politik i bøger?
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig