fredag den 17. juli 2015

Very Good Lives: The Fringe Benefits of Failure and the Importance of Imagination

 

 

 
Very Good Lives: The Fringe Benefits of Failure and the Importance of Imagination

Forfatter: J.K. Rowling
Genre: Tale
Målgruppe: Unge og voksne

Fås endnu ikke på dansk








In 2008, J.K. Rowling delivered a deeply affecting commencement speech at Harvard University. Now published for the first time in book form, Very Good Lives offers J.K. Rowling’s words of wisdom for anyone at a turning point in life, asking the profound and provocative questions: How can we embrace failure? And how can we use our imagination to better both ourselves and others?
 

 
Måske mange af jer har set Neil Gaimans tale fra The University of the Arts, hans ‘Make good art’ tale, som også er blevet til i boglig format os som jeg også har anmeldt her: http://karinhald.blogspot.dk/2015/03/make-good-art.html Den er i hvert fald blevet set omkring 788.000 gange på youtube.

Endnu flere virker dog til at have set J.K. Rowlings video med hendes tale fra Harvard University, med 1.6 millioner. For nylig udkom denne tale så også i bogform, og på samme måde som med Neil Gaimans ‘Make good art’ så er 'Live good lives’ flot grafisk illustreret, dog mere tryk på illustration her frem for det grafiske, som i 'Make good art', Jeg er i dette tilfælde mest fan af sidstnævnte, da jeg synes det fremhæver ordene på smukkeste vis, hvor illustrationerne i J.K. Rowlings bog er lidt ligegyldige.
 
Både Neil Gaimans og J.K. Rowlings tale blev jeg utrolig rørt over at høre første gang jeg så dem begge, som faktisk var ret kort efter hinanden, Det var som om de talte til noget indeni mig og den side af mig følte sig for første gang, sådan rigtigt lyttet til - på trods af at det var mig der lyttede til dem. Og nu har jeg dem endelig på, skrift begge to!

Faktisk har begge taler en del ting til fælles, nemlig hvor vigtig det er at fejle og fortsætte og ikke mindst gå efter det man brænder for. J.K. Rowling gør det her med hendes efterhåndende kendetegnende wit og med udgangspunkt i hendes eget liv. Ligeså gør Gaiman.

Forskellen ligger i at Gaiman primært snakker om kunst og J.K. Rowling snakker mere generelt om at begå sig i livet, men begge dele kan spejles i hinanden.

J.K. Rowling satte virkelig meget på plads for mig i den her tale, og hun gør det stadigvæk, da jeg her igen læste ordene. Denne gang var det nogle andre ting jeg lagde mærke til, og der var nogle andre ting jeg havde brug for at høre igen, og jeg vil tro jeg vil kunne tåle at høre dem nogle flere gange endnu.

Hvis du ikke har set talen, så kan du se det her:


 









SHARE:

2 kommentarer

  1. Den tale er simpelthen også bare noget af det mest fantastiske <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig. Man kan mærke at den kommer fra hjertet.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig