søndag den 10. april 2016

Skrivetid 1/7: Find ud af hvor meget du vil det


 

Skrivetid er en ny skrivetip-serie hvor jeg uddybende skriver hvordan jeg ENDELIG fandt skrivetiden igen, og som jeg håber kan inspirerer andre. Jeg gik igennem 7 punkter, der hver gav mig en masse at tænke over og som skulle prøves frem, men som til sidst gav mig min skrivetid og ikke mindst skriveglæde tilbage. De syv punkter skriver jeg om her den næste stykke tid – hver anden søndag. Jeg har været omkring nogle af emnerne før, men forskellen på disse indlæg er at jeg her går mere i detaljer omkring hvilke overvejelser jeg selv var igennem.









Faktum er at hvis du aldrig får taget dig tid til at skrive, jamen så bliver det heller aldrig til noget. Men hvordan får du dig så sparket i gang?

Det kan være svært lige at overskue hvor man skal finde tiden til at skrive i sin travle hverdag. Især hvis man også lige er i det hjørne hvor man er fyldt med undskyldninger for ikke at begynde. Derfor er det vigtigt først og fremmest at gøre sig det klart: Vil man det her? Og vil man det nok? Hvis man virkelig vil være forfatter eller skrive historier, så bliver man også nødt til at priorientere det. Og tage det seriøst – ikke mindst.

Første punkt er derfor også at finde ud af om du overhovedet vil det forfatter-noget nok. Finde din drivkraft.




Skriv ned: hvorfor vil jeg være forfatter?

Skriv alt hvad der falder dig ind. Dine begrundelser behøver ikke at være unikke, de skal bare være dine egne og de skal være ærlige.

Overvej så din liste. Hvis der kun står ting som for pengenes skyld eller berømmelsens skyld, så ved du nu med sikkerhed at du ikke skal være forfatter, for begge dele opnåes nemmere på anden vis. Så har du været helt ærlig? Dyk rigtig dybt og find ud af hvorfor det betyder noget for dig at skrive.

En af de ting jeg skrev ned var at det var fordi jeg ikke kan lade være. Hvis ikke jeg skriver eller tænker over en historie ide, så tænker jeg i stedet på hvor dårligt det er at jeg ikke får taget mig sammen. Så for mig var beslutningen nem nok – jeg kan ikke lade være med at skrive. Behøver jeg blive udgivet? Nej det er ikke sikkert, men en ting er sikkert og det er at det at skrive historier er en vigtig del af hvem jeg er, og jeg har besluttet at jeg vil det nok til at det skal være en fast del af mit liv. - Når jeg alligevel bruger så meget energi på at tænke på det hele tiden, så er det jo for dumt ikke at bruge den tid aktivt i stedet.


Når du har tænkt nok og fundet ind til kernen, så kig på din seddel – er grundene der står derpå vigtige nok til at lave ting om i dit liv og ikke mindst også at finde tiden til det? Hvor meget skriveriet skal fylde i forhold til de andre ting du gør. Er skriveriet vigtigere end nogle af de andre ting du får tiden til at gå med, eller er konsekvensen at du ikke vil det nok?

Nogle gange ville jeg ønske jeg var født som en af de forfattere der bare naturligt troede på alt hvad jeg skrev var guldkorn. Men faktum er at jeg har svært ved at finde troen på mig selv, men i forhold til spørgsmålet om hvor meget jeg vil det, og hvor vigtigt det er for mig personligt, så betyder det ikke noget. For jeg vil det virkelig og det er det vigtigste. Så glem det med troen på dig selv, hvis du har det på samme måde. Fokusér i stedet på om det betyder noget for dig, og tag stilling til om du vil bruge tiden på det. Glem endgame på nuværende tidspunkt. Og hvad så hvis du aldrig bliver udgivet i det mindste laver du noget du elsker. Og chancen for at blive udgivet er da i hvert fald lig nul hvis du aldrig nogensinde tager dig tiden til det.

Overvej det godt og grundigt og lav en aftale med dig selv om at det her er vigtigt hvis det er det du er kommet frem til. Jeg siger ikke at du behøver at sige dit job op, for penge på bordet er også ret vigtigt. Det jeg siger er at hvis du vil skriveriet nok, så skal du nok kunne finde tiden til det og hvis ikke, så skal du måske lægge låget på den ide, (måske kan det bare være for en periode, måske kan det være du tænker at du kan begynde om 10 år) og så kan du måske ånde lettet op nu i stedet og ikke have en dårlig samvittighed hængende over hovedet. Det du nemlig lige har gjort er at priorientere og du er endelig på vej ud af limbo-land.


Om 14 dage skriver jeg om at gennemgå sin hverdags uge og finde tiden sådan helt lavpraktisk.

SHARE:

2 kommentarer

  1. Rigtig godt skrevet. Du kommer med nogle gode ideer som jeg helst sikkert vil tænke mere over. Tiden, eller manglen på den, er generelt det som stopper mig, og har da flere gange overvejet om det så overhovedet er værd at prøve, men ideerne vælter bare rundt i en konstant strøm i mit hovedet, så tror jeg bliver tosset, hvis jeg ikke engang imellem får det ned på papir;)
    Glæder mig til at læse mere i den her serie:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. :0) Det lyder til du har det på præcis samme måde som mig, jeg går også og bliver tosset hvis ikke jeg får skrevet noget ned, og det er da lidt synd at når ideer kommer så nemt til os at vi så ikke bruger lidt tid på at få dem formidlet.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig