søndag den 23. oktober 2016

Skrivetip: Fælles skrivning - NaNoWriMo





I denne weekend er der dømt fælleslæsning med Deweys Read-a-Thon. Følger du med? Det gør jeg. Det er noget af det hyggeligste! I disse timer er de sociale medier fyldt med glimt af hyggelige læsestunder af læsere rundt om i verden og jeg ville selv gerne have deltaget, men med ham den lille bette på 6 måneder, ja så er det i hvert fald ikke til at opdatere en særlig strukturer læseoplevelse i hvert fald. Jeg forestiller mig det cirka er sådan her:

14.46 Nå er vi startet. Ups ...
14.47 Skal lige ud og skifte ble
14.55 Fik læst 10 sider. HURRAAAA!!!
18.25 Zzzzzzz
20.21 Så har jeg i alt fået læst 15 sider. Og smider mig lige lidt på sofaen og ser på de andre bloggere.


Nå, det skulle ikke handle om Deweys Read-a-Thon fælleslæsning men i stedet fællesskrivning NaNoWriMo. Men konceptet er det samme: I November sidder man nemlig og fællesskriver sammen med andre mennesker rundt om i verden. Målet er at skrive 50.000 ord og det har man så hele november måned til.

Jeg har skrevet om emnet her et par gange før, men jeg har aldrig skrevet hvorfor jeg synes at NaNoWriMo fungerer så godt.

Jeg synes på alle måder NaNoWriMo er et fedt koncept. Blandt andet fordi det har samme feel som Read-a-Thons - dog er der ikke så meget social-medie aktivitet herhjemme som der er med læsningen. Men der er internationalaktivitet. Man føler altså ikke man er helt alene om at kæmpe sig igennem sine forfatterdrømme. Andre sidder og gør præcis det samme. Det er en god følelse.

Men jeg synes helt sikkert kun det fungerer til at skrive første udkast af en bog. For jo hurtigere første udkast kommer ned på papir/computer jo bedre. Men her fungerer det også forrygende. For der skal det jo bare handle om at skrive og producerer så meget som overhovedet muligt.

Så hvis du står med en ide og er klar til at skrive, så brug de sidste få dage af oktober til at gøre din ide mere tydelig. Soma t tænke i hv-spørgsmål. Hvor skal hovedpersonen hen? Hvad er hovedpersonens mål? Drivkraft? Hvad er historiens formål? Hvad kunne være nogle fede scener? Mv.

Og så skriv og skriv og skriv fra 1. november. Du kan tilmelde dig helt gratis her, hvor du også kan opdatere din status og løbende holde øje med hvor tæt du er på dit mål. 50.000 ord udgør en god størrelse bog, og et godt udgangspunkt for et 1. udkast. Husk at der helt sikkert kun kommer flere ord på i redigeringsprocessen. Måske færre. Alt efter hvilken type bog du skriver. En samtidigsroman har måske færre ord hvorimod en fantasyroman har flere f.eks.



SHARE:

2 kommentarer

  1. Jeg bliver så glad, når jeg hører andre tale om NaNoWriMo :P Jeg synes det er så godt. I år er mit fjerde år og selvom det har været hårdt at gennemføre samtidig med at følge med i undervisningen på universitetet, har det været det hele værd. Det er nemlig, som du siger, en rigtig god måde at få det der første udkast ned på papiret, så man har noget at arbejde videre med.

    I øvrigt kan man gøre det endnu mere fælles end blot online, jeg er blevet ret glad for at deltage i de Write-Ins, der bliver holdt i Odense, hvor jeg bor. Så mødes man bare og sidder og skriver og nogle gange går der også bare snak i den. Men det er altid hyggeligt, og gør det lidt mere fælles end at sidde hjemme 30 dage og nætter i træk (selvom det også kan være givtigt, tror jeg).

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg kender godt til Write-Ins, de lyder vildt fede. Jeg bor bare sådan et dumt sted i forhold til det. For jeg tror det er en kæmpe fordel at komme ud af huset og skrive indimellem og snakke med andre der går igennem det samme. SÅ ja god ide til at gøre det mere fælles er at tage i Write-Ins, jeg mener også man kan være med i flere online grupper på siden? Det kunne også være en god måde at gøre det fælles på. Det fungerede dog ikke så godt for mig sidst gang, men jeg var måske bare uheldig.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig