onsdag den 7. december 2016

Hvis jeg var din pige







Hvis jeg var din pige

Forfatter: Meredith Russo
Originalsprog: Engelsk, If I Was Your Girl
Genre: Realisme
Målgruppe: YA og opefter
Udgiver: Carlsen


Tak til forlaget Carlsen for anmeldereksemplaret


Amanda Hardy er den nye pige på skolen. Ligesom alle andre vil hun gerne få nye venner og passe ind. Men Amanda har en hemmelighed. Og hun vil ikke så tæt på nogen, at de risikerer at opdage den. Men da hun møder den søde og venlige Grant, kan Amanda ikke lade være med at lade ham komme tæt. De tilbringer mere og mere tid sammen, og det begynder at gå op for hende, at hun mister for meget ved at holde ham på afstand. Hun ønsker mere og mere at dele alt med Grant - også sin fortid. Men Amanda er bange for, at når han først kender sandheden om hende, vil han ikke kunne se bort fra den. For Amandas hemmelighed er, at hun før hed Andrew.

Normalvis læser jeg ikke så ofte den her type bøger, og årsagen ligger i at jeg ofte lever mig ind i hovedpersonerne – at jeg bliver dem og jeg har tidligere fundet, at det forholdsvis svært at leve mig ind i at jeg f.eks. i det her tilfælde, er transkønnet. Så hvis der er noget der ligger for langt fra hvem jeg er, så holder jeg mig lidt fra det, og det er faktisk synd. For jeg går glip af en hel masse. ’Hvis jeg var din pige’ er utrolig interessant og vigtig. Litteratur er jo i høj grad med til at oplyse og jeg elsker at Meredith Russo her oplyser os på den rigtigt måde – altså ikke med løftet pegefinger, men med historien som centrum og der er ikke som sådan vægt på det transkønnede på den moralske måde, men mere på den normale måde. Og det er fedt! For det er der vi skal hen. Vi skal derhen hvor det at være transkønnet er accepteret og helt normal.

Og hvor er det dog bare fantastisk dejligt og vigtigt at den her bog eksisterer for dem der kan spejle sig i hovedpersonen. Det er også Meredith Russos mål at skrive om transkønnede i alle genre - fordi hun ganske enkelt aldrig kunne finde sig selv i de bøger hun læste som ung – så hun ønsker at kunne give det til andre. Det synes jeg virkelig er en smuk tanke og jeg håber rigtig meget det lykkes for hende. For ligesom jeg gerne vil have nogle bøger jeg kan leve mig ind i, så ønsker jeg også at det er muligt for alle andre mennesker – og det er faktisk lidt skræmmende at det endnu ikke helt er tilfældet. Altså at litteratur måske ikke var så alsidig som man gik og troede. Men den her bog hjælper det lidt på vej. <3



SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig