I min sidste skrivetip for 14 dage siden skrev jeg om hints og hvorfor de er vigtige for en historie. Men der er som sagt et par ting jeg har opdaget omkring hints - som jeg vil komme ind på i dette indlæg.
J.K. Rowling opdagelsen: Som de kloge læsere der findes derude, så er de altså rimelige skarpe til at opfange de små hints og lægge to og to sammen. Men Rowling har kunnet slippe afsted med flere ting - og en af metoderne hun har brugt er blandt andet at hun bruger et hint mere end en gang. Så vi som læsere bliver snydt til at tro at hintet er blevet brugt - for så at hun bruger det igen senere til noget endnu vildere. Jeg vil ikke spoile for dem der endnu ikke har læst Harry Potter - men for jer der har, så læg mærke til det næste gang i læser dem eller ser filmene, for hun gør det konstant. Riddelsdagbog. Spejlet. Bare for lige at nævne nogle af dem der poppede ind i mit hoved - ikke de bedste eksempler, men dem jeg kunne nævne uden at jeg blev spoilery og skulle forklare en masse. :0)
Hints kan være tydelige og hints kan være mindre tydelige. Et mord: En økse lægger ved siden af den myrdede person. = Et tydeligt spor. Den myrdede person har en blå trøje på = ikke så tydeligt spor - altså er et ikke så tydeligt spor info som læserne nemt kan overse, fordi det bare er en beskrivelse som kan forekomme i enhver bog. Altså kan den blå trøje lige så nemt ikke være et spor, men i dette eksempel siger vi at det er et spor. Og som læser opdager vi først det er et spor når det bliver kædet sammen med noget andet. Det kunne f.eks. være at der var flere ofre i området og de måske alle har en blå trøje på (okay ikke verdens bedste eksempel - jeg har tydeligvis ikke en krimiforfatter gemt i mig ;0) Men det tjener til formålet.)
Hints bør også placeres så tidligt som muligt. Altså hvis din hovedperson skal reddes til sidst i filmen af ørne, så sørg for at læseren har set at det er en mulighed meget tidligt i bogen. Jo tidligere det forekommer i bogen jo nemmere har læseren ved at glemme muligheden. Men igen hvis man placerer en helikopter i kapitel 1, så skal læseren nok huske den når sekundet inden redde helten i sidste kapitel - og hvorfor er det så skidt? Jo, for vi skal helst overbevise læseren om at der overhovedet ikke er nogen måde at redde helten på. De skal svede over det. For jo mere de sveder over heltens liv, jo bedre læseoplevelse bliver det. Hvordan placerer man så den helikopter uden at nævne den? Man kan se på hvad man ellers kan nævne - måske har helten diskuteret noget helt andet (og vigtig for historien) med sin nabo som tilfældigvis er pilot i stedet?
Eller måske kan hintet lægges lige før en anden stor overraskelse, så læseren hurtigt får ledt tankerne hen på noget andet.
Hvordan holder man så styr på alle sine hints. Ja, der J.K. Rowling også en god løsning, nemlig plotark
Gode forklaringer af et godt skrivetip. Tak!
SvarSletIhh.. tak, det er jeg glad for du synes. :0)
Slet