søndag den 8. april 2018

Interview med Line Lybecker






Line Lybecker har forfattet 'Mere end veninder' og 'Historien om en dreng', men derudover driver hun sammen med en anden forlaget Ulven og Uglen. Du kan læse mere om hende og hendes bøger her www.LineLybecker.dk og finde hende på instagram her: www.instagram.com/linelybecker



Du har både foreningsarbejde, og så er du forlægger og derudover skriver du stadig på dine bøger, hvordan får du tingene til at gå på? Er du god til at planlægge?


Jeg har en tendens til at involvere mig i alt for mange projekter på samme tid. Sådan har jeg haft det siden jeg var teenager, men det har desværre ikke gjort mig bedre til at planlægge og prioritere. Måske er det fordi jeg er så evigt optimist; jeg bliver ved med at tro at jeg kan nå det hele. I praksis betyder det at jeg som regel har en arbejdsdag på 10 timer, og ofte arbejder jeg også i weekenden og om aftnerne, men det har jeg efterhånden fået begrænset en del da jeg tidligere har været ramt af stress, og det ønsker jeg ikke at blive igen. Heldigvis er det meste af mit arbejde rigtig sjovt og spændende, og både i Dansk Forfatterforening hvor jeg frem til slutningen af februar var konstitueret formand for BU-gruppen (gruppen af forfattere og illustratorer af børne- og ungdomslitteratur) og hos Ulven og Uglen hvor jeg er direktør og medejer, arbejder jeg sammen med nogle dejlige mennesker. Jeg tjener ikke særlig meget på nogen af mine jobs, men for mig er det lysten der bærer; så længe jeg har det sjovt og elsker mit arbejde, så gør det ikke noget at pengene og fritiden er begrænset. I virkeligheden er mit arbejde jo langt hen ad vejen også min hobby :)




Kan du beskrive din skrivearbejdsgang, sådan helt konkret? (Skriver du fast hver dag? Skriver du bedst om aftenen? Skriver du bedst i hånden?)

Som selvstændig - uanset branche, tror jeg - er det meget sjældent at man har helt ens arbejdsdage, men jeg tilstræber en vis rutine og forsøger at holde første time af min arbejdsdag fri til mine egne skriveprojekter. Nogle gange redigerer jeg også, men det kommer selvfølgelig an på hvor langt jeg er i processen. Jeg kan dog godt lide at starte dagen kreativt, så hvis der skal redigeres, prøver jeg at lægge det senere på dagen og holde morgenen fri til ren skrivning. I ferier og andre perioder hvor der er tid til det, skriver jeg også om aftenen eller på andre tidspunkter.

Jeg skriver altid på computer hvis jeg kan komme af sted med det. Jeg har også en notesbog som jeg skriver ideer eller scener ned i hvis jeg fx sidder i toget eller af anden årsag ikke kan komme til en computer, men det tager tid at skrive ind efterfølgende da min skrift ofte er så hurtig at jeg har svært ved at læse den.




Hvor meget betyder det for dig at dine bøger har et vigtigt budskab?
Jeg skriver fordi jeg kan lide at skrive, og fordi jeg selv har et behov for at skrive pågældende historie. Jeg tænker sjældent over et eventuelt budskab i historien før jeg er godt inde i den, men måske hænger budskab ofte sammen med motivation. Min fjerde ungdomsbog som jeg så småt er gået i gang med, handler om en dreng som pludselig får ansvaret for sin demente farfar. Min lyst og mit behov for at skrive den opstod da jeg selv stod med ansvaret for min demente mormor. Hun døde sidste år, og jeg har efterfølgende haft brug for at bearbejde oplevelsen. Samtidig vidste jeg næsten ingenting om demens før jeg havde det så tæt inde på livet, og jeg tror at rigtig mange unge (og voksne) ikke aner hvad demens i virkeligheden er for en størrelse. Det vil jeg gerne hjælpe dem med at forstå.





Hvad er du mest passioneret over ved at skrive?

Det bedste ved at skrive er alle de fantastiske personer man får muligheden for at møde og følge. Jeg har grædt og grint med de fleste af mine personer. Jeg elsker at jeg kan opleve deres liv og lære af deres valg. Og når så jeg får at vide fra en læser at han eller hun har følt det samme ved bogen som jeg gjorde da jeg skrev den, det er fedt.




Hvad er det værste ved at være forfatter?

Objektivt set må det værste ved forfatterlivet være økonomien. Timelønnen er ret elendig, men som jeg nævnte tidligere, så gør det ikke så meget når bare jeg får lov til at lave noget jeg kan lide. For mig personligt er det værste måske angsten for at skrive noget forkert og på en eller anden måde ramme ved siden af målet. Skrivning er personligt, og jeg skriver hvad jeg har lyst til, men jeg kan godt mærke at nu hvor jeg har fået to bøger ud, og særligt nummer 2, Historien om en dreng, er blevet taget så godt imod, så lægger det et vist pres på mig: Hvad nu hvis den næste ikke er lige så god? Hvad nu hvis jeg aldrig igen kommer til at skrive noget der er lige så godt? Hvad nu hvis læserne fokuserer på noget andet end jeg gjorde, og derfor ikke forstår bogen? Jeg tror det er tanker som de fleste forfattere går med uanset hvor mange bøger de har bag sig, og jeg ved at ikke hver bog vil være bedre end den forrige, men det gør stadig ondt når nogen siger at de ikke kan lide det jeg har skrevet. Med det sagt er jeg dog stor fan af ærlige anmeldere; hvis alting bliver rost til skyerne, så mister kritikeren sin troværdighed.




Hvad er dit bedste skrivetip?

SKRIV! Just fucking do it. Måske er det lort, måske er din hjerne helt tom. Det er lige meget; bare sæt dig ned og skriv. Langsomt bliver du bedre, og på et tidspunkt har du noget som både du og læserne kan være tilfredse med. Tag imod kritik, og lad være med at tro at du selv har alle svarene for det har du ikke. Lyt til betalæsere og redaktører. Tag ved lære af afslag, og bliv ved med at skrive :)







5 hurtige:

Favorit...



...Sted at læse?


Min sofa.



...Sted at skrive?

Min fars sommerhus sammen med Nicole Boyle Rødtnes (ja, hun er en del af lokationen; det fungerer ikke lige så godt uden hende).



...Bog?

Den er svær fordi det er ved at være en del år siden jeg læste regelmæssigt. Hesten og drengen af C.S. Lewis er måske en favorit. Den – og resten af Narnia-bøgerne har jeg i hvert fald læst en del gang.


...Forfatter?

Igen en svær en. Jeg tror jeg holder fast ved C.S. Lewis.



...Genre?

Fantasy. Og romance – gerne kombineret.








SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig