lørdag den 16. juni 2018

Min muse







Min muse

Forfatter: Jessie Burton
Genre: Historisk
Målgruppe: Voksne
Udgiver: Hr. Ferdinand / Politikens forlag

Tak til Hr. Ferdinand / Politikens forlag for anmeldereksemplaret

På en varm julidag i 1967 besøger Odelle Bastien det fornemme Skelton-galleri i London med en viden om, at hendes liv om lidt vil ændre sig for altid. Siden sin ankomst fra Trinidad for fem år siden har hun kæmpet for at finde fodfæste i byen, men nu er hun endelig blevet tilbudt arbejde som stenograf under den glamourøse, enigmatiske gallerist Marjorie Quick. Men skønt Quick gør Odelle til sin fortrolige og hjælper hende med at forløse et potentiale, hun ikke anede at hun havde, forbliver hun et mysterium, hvilket kun understreges af et gådefuldt mesterværk, der pludselig dukker op på galleriet.


Jeg har endnu ikke fået læst Jessie Burtons bestsellende 'Dukkemageren', men efter at have læst 'Min muse', så må og skal jeg læse den på et tidspunkt. Jessie Burtons sprog er nemlig helt fantastisk. Så man bør helt sikkert se nærmere på Min muse hvis man elsker smuk prosa. Omvendt hvis man ikke har nok i sprog kan det sagtens være at bogen ville føles langtrukken, da det er en langsom fortælling.

Bogen har en historisk vinkel. Vi følge både Odelle i 1967 og Olive i 1936. Min muse har nogle virkelig skønne tematikker som feminisme og raceproblematikken.

For mig var Min muse delvist både spændende og interessant læsning, men jeg kom aldrig rigtig til at føle mig tilknyttet til personerne og derigennem historien, og det følte jeg lidt som et mangel gennem hele læsningen.

Men jeg skal uden tvivl læse mere af Jessie Burton, for hun er helt sikkert en forfatter man skal holde øje med hvis man vil have bøger af høj kvalitet.





SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig