fredag den 15. juni 2018

Rygsvømmeren






Rygsvømmeren

Forfatter: Leonora Christina Skov
Enkeltstående bog
Genre: Realisme
Målgruppe: Voksne
Udgiver: Lindhardt og Ringhof


Tak til Lindhardt og Ringhof og Leonora Christina Skov for anmeldereksemplaret


"Rygsvømmeren" er en drømmeagtig, intens bog om mennesker, der tidligt får deres liv slået i stykker. Romanen handler om en ung kvinde, Cora Kelly, der også er bogens fortæller. Cora forsøger at få et helt almindeligt liv som huslærer for tvillingerne Alba og Adam i en præstegård på landet til at hænge sammen. Børnenes mor er forsvundet, faren er også fraværende, og derfor mangler de en huslærer og i det hele taget en person, der giver omsorg og opmærksomhed.

Med 'Den, der lever stilles' kæmpe store succes, kom muligheden for Leonora Christina Skov, at genudgive sine tidligere romaner. Endda i yderst lækkert omslagsdesign, og det er vi nogen der er utrolig glad for. For siden jeg læste 'Hvor intet bryder vinden' har jeg haft lyst til at læse mere.

Når man går tilbage og læser en forfatters bagkatalog, så har man en eller anden forventning om at man vil opleve et fald i kvalitet. For en forfatter forbedre må som udgangspunkt forbedre sig med hver bog. Men det oplevelse jeg faktisk ikke med Leonora Christina Skovs debutroman, Rygsvømmeren. Det er som om hun fra første bog var skabt til at være forfatter. Jeg siger ikke, at man ikke kan mærke en forskel. Selvfølgelig kan man det. Selvfølgelig har også hun udviklet sig. Jeg fortrækker også selv hendes to nyeste romaner ud af de fire af hendes bøger jeg har læst (indtil videre - venter utålmodigt på de to næste), men at man nærmest ikke kan mærke at det er en debutantroman er ret så imponerende.

Leonora kan bare virkelig inddrage læseren og trække dem helt ind i den verden hun har skabt, med et persongalleri der på alle måder virker troværdige og ikke mindst interessante. Det gør hun især med sit smukke sprog og med fine beskrivelser og detaljer man kan smage på. Man føler man er tilstede og kan mærke hovedpersonens følelser og smerte helt ind under huden - på kuldegysnings niveau.

Jeg synes faktisk også jeg kan fornemme en ekstra dimension ved at have læst 'Den, der lever stille' før 'Rygsvømmeren'. Ikke fordi den her historie afsløre noget om Leonoras liv som ikke er kendt - som sådan, men det er bare som om den får en anden dybde. Og et ekko. Men også en større forståelse af en gennemgående smerte. Så hvis man gerne vil forlænge oplevelsen af 'Den, der lever stille', vil jeg helt sikkert anbefale, at man starter på Leonoras bagkatalog. Straks.







SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig