torsdag den 12. juli 2018

Farvoritforfatter: Leonora Christina Skov






Født: 31. maj 1976

Nationalitet: Dansk

Kendt for: Den, der lever stille

Filmatiseringer: Ikke endnu - men kan har lov at håbe

Genre: Realisme, thriller, spændingsroman, gotisk roman, selvbiografisk




Mit første møde med forfatteren:

Leonora Christina Skov har været et kendt billede i medierne i noget tid, og jeg elskede hendes stil og at hun havde holdninger. Så det år hvor hun var på bogforum med 'Førsteelskeren' besluttede jeg mig for at se hende da hun var på scenen. Efter at have set hende optræde og fortælle om 'Førstelskeren' og den modstand hun var blevet mødt med, fik jeg virkelig lyst til at læse bogen. Men af uvisse årsager fik jeg den aldrig med hjem fra bogforum, men da hun et par år efter var klar med en ny roman, så skrev jeg med det samme og spurgte på et anmeldereksemplar. Det var 'Hvor intet bryder vinden' og jeg elskede den. Kort efter mødte jeg tilfældigvis Leonora ved Arnold Busck i Aarhus hvor hun skulle signere, og snakkede kort med hende og opdagede at hun tilmed var super sød. Siden er hun kommet på instagram til min store glæde (for hun kommer med de bedste anbefalinger) og da Den, der lever stille udkom blev jeg og en håndfuld andre bloggere inviteret hjem til hende for at snakke om bogen. Det var helt fantastisk. Det kan du i øvrigt læse mere om her.



Hvad forfatteren har betydet for mig:

Leonora er virkelig en stor inspirationskilde på mange områder. Jeg elsker at hun bare helhjertet er gået efter drømmen om at blive forfatter, og så måtte det koste hvad det ville. Og ikke mindst hendes evne til at kunne tro på sig selv og sine evner. Jeg var også ret imponeret over, hvor godt hun klarede sig i debatter og at hun har mod til at sige hvad hun mente selvom hun blev upopulær på det. I virkeligheden er det jo faktisk den slags kvinder vi har brug for flere af hvis vi nogensinde skal kunne blive ligestillede med mænd. Jeg klappede altid lidt i hænderne når hun debatterede om at det at være blive mor ikke nødvendigvis er vejen for alle, og at det burde være lige så naturligt ikke at få børn, som det er at få børn. Men jeg har også altid haft det lidt svært ved de mennesker, der tror at deres måde er vejen her i livet.

Efter at have læst 'Den, der lever stille', finder jeg ikke mindst hendes mod og vilje til at komme videre en kæmpe inspirationskilde. Jeg tror alle der har læst 'Den, der lever stille' finder noget af sig selv eller finder inspiration eller lidt mod. Så hvis du endnu ikke har læst den: Go do it!



At læse hendes bøger:

Med hendes genudgivelser af sit bagkatalog er der lige udkommet en stribe smukke smukke bøger, som jeg jo ikke kan stå for. Efter nu at være igennem fire af hendes bøger er jeg blevet fuldstændig vild med hendes skrivestil, der både er sansende, detaljerig, dekadent og utrolig smukt skrevet. Så jeg ser frem til endelig at skulle læse Førstelskeren og hendes gotiske roman - dem har jeg nemlig haft ledt efter i fysisk udgave efter at have læst 'Hvor intet bryder vinden', men forgæves. Nu er de her endelig og jeg glæder mig til at læse dem.









Bøger jeg har læst:









2 bøger af forfatteren jeg vil læse i juli/august:


















Favoritforfatter er en serie hvor jeg fortæller om en af mine favoritforfattere og hvorfor eller hvordan forfatteren er kommet til at betyde så meget for mig. I forbindelse med indlægget vil jeg i de to pågældende måneder læse eller genlæse to bøger af forfatteren.



I 2017: I januar og februar læste jeg Stephenie Meyers to bøger: Kemikeren og Life and Death. I marts og april læste jeg J.K. Rowlings to bøger: Fantastiske skabninger og hvor de findes - filmmanuskriptet og The Cuckoos Calling. I maj og juni læste jeg Kasie Wests to bøger: By yourself og Pivot Point. I juli og august læste jeg Neil Gaimans to bøger Norse Mythology og American Gods. I september og oktober læste jeg JRR Tolkiens to bøger Beren and Luthien og Silmarillion. I november og december læste jeg George R R Martins to bøger Den herreløse ridder og The World of Ice and Fire. 
I 2018: I januar og februar læste jeg Lisa Kleypas to bøger: Marrying Winterborne og Devil in Spring. I marts og april læste jeg Jane Austens to bøger: Mansfield Park og Northanger Abbey. I maj og juni læste jeg Sarah J. Maas' to bøger: A Court of Wings and Ruin og Heir of Fire. 


SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig