torsdag den 15. november 2018

Da julen kom til Mumidalen







Da julen kom til Mumidalen

Forfatter: Tove Jansson
Genre: Billedbog, juletema, mumitema
Målgruppe: Alle Mumifans mellem børn og voksne
Udgiver: Forlaget Carlsen

Tak til Bog & idé for anmeldereksemplaret


Hvordan holder man jul i Mumidalen? Mumitroldene går jo normalt i vinterhi og kender hverken til sne eller juletradtioner! Men de bliver vækket i deres vinterdvale og forundres over sneen og de mærkelige juleforberedelser, alle har så travlt med. Bliver det mon jul i Mumidalen?


Som barn var jeg ellevild med Mumitroldene. Jeg elskede at sætte mig foran fjernsynet og slubre deres magiske verden i mig. Jeg tror der er rigtig mange der har det på den måde, ja flere voksne har endda taget mumiglæden langt med ind i voksenlivet. Mumikopper dukker op her der og alle vegne og det er bare noget af det hyggeliste. Jeg har aldrig selv hoppet med på den bølge, men det var en sand fornøjelse at være tilbage i det eventyrlige Mumiland da jeg læste den her bog højt for min søn. Åh, jeg forudset at jeg kommer til at læse masser af Mumi for ham som han vokser op.

Jeg elsker bogens illustrationer som er holdt i den helt klassiske Mumi-stil. De er så stemningsfulde og fine. Jeg forstår godt dem der har Mumiillustrationer på deres vægge. De er virkelig fine.

Det var ret sjovt, at følge julen gennem Mumiernes øjne. Jeg kan godt forstå de finder det fjollet, men alligevel har de forstået kernen af hvad det er, selvom de tror det er noget farligt. På den måde er historien faktisk en rigtig fin julehistorie også - selvom Mumierne faktisk sover igennem hele vinteren.

Da julen kom til Mumidalen anbefales til alle Mumielskere og fremtidige Mumielskere. Bogen egner sig rigtig godt til højtlæsning og er derfor super aktuel her op til jul, hvor alle børn fortjener at få højtlæsning lidt oftere.





 



SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig