torsdag den 8. november 2018

Farvoritforfatter: Rick Riordan










Født: 5. juni 1964

Nationalitet: Amerikansk

Kendt for: Percy Jackson serien

Filmatiseringer: Percy Jackson og lyntyven & Percy Jackson og uhyrernes hav

Genre: Mytologi, magisk realisme






Mit første møde med forfatteren:

Det var da jeg så Percy Jackson og lyntyven i biografen. På det tidspunkt var det så småt ved at være slut med Harry Potter filmene og jeg ledte med lys og lygte efter andet fantasy som jeg kunne kaste min kærlighed over. Det blev også kærlighed ved første blik - om end ikke i samme stil med Harry Potter. Jeg gik hjem og læste alle Percy Jackson bøgerne og jeg har ikke set mig tilbage siden.




Hvad forfatteren har betydet for mig:

Jeg elsker Rick Riordan for at trække græsk mytologi op på et mere nutidigt plan og ikke mindst være meget tro mod de gamle myter. Hans karaktere er så elskelige at man ikke kan andet end at føle med dem og elske at være i samme rum med dem. Hans bøger er primært skrevet til mellemtrinet men det er meget nemt og fjerlet underholdning for alle aldre. Især hvis man elsker mytologier. Min største anke med hans bøger, er at de begynder at ligne hinanden rigtig meget jo flere man læser.
Rick Riordan er den fødte historiefortæller og jeg kunne kun drømme om at skrive ligeså godt til ham. Jeg elsker at han skriver til mellemtrinnet, for ofte bliver den aldersgruppe lidt overset i forhold til gode historier. Samtidig får han også proppet lidt viden ind i vores hjerner - og det gør bestemt ikke noget. Hans karaktergalleri er så elskelig og så nemme at leve sig ind i at hans bøger altid vil føles som en ven for livet.




At læse hans bøger:

Er at grine fjoget af hans humor, og lade sig rive med på et hæsblæsende eventyr. Det er dejlig let og uforpligtende og totalt god underholdning.









Bøger jeg har læst:











2 bøger af forfatteren jeg vil læse i november/december:

















Favoritforfatter er en serie hvor jeg fortæller om en af mine favoritforfattere og hvorfor eller hvordan forfatteren er kommet til at betyde så meget for mig. I forbindelse med indlægget vil jeg i de to pågældende måneder læse eller genlæse to bøger af forfatteren.








I 2017: I januar og februar læste jeg Stephenie Meyers to bøger: Kemikeren og Life and Death. I marts og april læste jeg J.K. Rowlings to bøger: Fantastiske skabninger og hvor de findes - filmmanuskriptet og The Cuckoos Calling. I maj og juni læste jeg Kasie Wests to bøger: By yourself og Pivot Point. I juli og august læste jeg Neil Gaimans to bøger Norse Mythology og American Gods. I september og oktober læste jeg JRR Tolkiens to bøger Beren and Luthien og Silmarillion. I november og december læste jeg George R R Martins to bøger Den herreløse ridder og The World of Ice and Fire.

I 2018: I januar og februar læste jeg Lisa Kleypas to bøger: Marrying Winterborne og Devil in Spring. I marts og april læste jeg Jane Austens to bøger: Mansfield Park og Northanger Abbey. I maj og juni læste jeg Sarah J. Maas' to bøger: A Court of Wings and Ruin og Heir of Fire. I juli og august læste jeg Leonora Christina Skovs to bøger: Førsteelskeren og Silhuet af en synder.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig