søndag den 13. oktober 2019

Godnatlæsning i øjeblikket #2


Siden sidste omgangs godnatlæsning, så har sønnike lavet en udskiftning i bøger, og han er på vej til det igen så småt nu. Så jeg ville lige vise hvad vi har læst herhjemme på det sidste, inden vi så småt begynder at bevæge os over i julebøgerne.








Tæl med biler
Tæl med bondegaardsdyr
Tæl med vilde dyr
Tæl med legetøj
Farver, du kan se
Dyr, du kan møde

I den sidste måned har vi faktisk næsten kun læst mine seks papbøger og det sjove er at jeg slet slet ikke har forsøgt at påvirke det. Så det har været hans helt eget valg. Jeg har kun vist ham bøgerne da jeg fik dem med hjem og så har min mand nok sagt at jeg har lavet dem. Så måske er det derfor, at sønnike føler at jeg har lavet dem til ham. Det har jeg jo faktisk også.

Den første aftener faldt han i søvn på dem mens han læste. Vi giver ham altid lov til at læse alt det han vil inden han skal sove og efter at vi har læst historier for ham og nogen gange betyder det at han 'læser' sig selv i søvn.

Når man læser i bøger så længe som vi har gjort med disse, så kan man ikke lade være med at lave små ritualer eller sjove ting indimellem. F.eks. danser/bevæger vi os altid som robotter når vi når opslaget med robotterne.

Vi læste faktisk ikke andet i den måned hvor vi læste de seks papbøger, men så læste vi dem også alle sammen, hver aften.












5 minutter i godnat (anmeldereksemplar)

Men så overtog '5 minutter i godnat' bogen og ja, den har jeg faktisk allerede skrevet en masse om her hvor jeg har anmeldt den. Og den har vi faktisk læst i lige siden. To historier hver aften og aller helst vil sønnike læse om Robin Hood hver aften, så jeg overvejer lidt om han snart er gammel nok til at se filmudgaven.

Det har jeg også skrevet i anmeldelsen men jeg nævner det lige igen: sønnike har aldrig siddet så stille så længe under 'så' teksttunge nogle historier, så vi er slemt begejstret herhjemme for bogen og vi har allerede bestilt 'Frost', så den kommer nok snart hjem til os.












Mads på byggepladsen

Den her gule sag, var lidt af en overraskelse at den blev så populær, men det er den altså blevet. Måske er det fordi den både indeholder at fange røvere (hvilket vi går meget op i over i børnehaven i øjeblikket' og vejtromler og kraner.

Så de sidste to dage har vi læst en historie i '5 minutter i godnat' og 'Mads på byggepladsen' bagefter.









Ja, det var faktisk det vi har læst herhjemme siden sidst. Papbøgerne har som sagt fyldt en del længe, så der har ikke været så meget blandet.

Har du børn, så kan jeg ikke anbefale højtlæsning nok. Det er virkelig tidspunktet hvor vi herhjemme kommer helt ned i ro og lytter og er der for hinanden. Vi er selvfølgelig også på andre tidspunkter i dagligdagen, men det er så rart lige at slutte dagen af sammen på den måde. Selvfølgelig er der også sproglige fordele ved det, men vigtigst af alt føler jeg lidt at det er en god måde for sønnike at bearbejde nogle ting på som han måske har oplevet. F.eks. i Mads på byggepladsen er der nogle store drenge der driller - og det tror jeg giver genklang i hans øre og forhåbentlig lærer han at han ikke er alene og måske ligefrem at takle det bedre. Det er noget af det vidunderlige som bøger giver og kan!

SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig