fredag den 28. august 2020

Den underjordiske jernbane









Den underjordiske jernbane


Forfatter: Colson Whitehead

Standalone / enkeltstående bind

Originalsprog: Engelsk, 'The Underground Railroad'

Genre: Historisk roman

Målgruppe: Voksne

Udgiver: Politikens forlag


Tak til Bog & ide for anmeldereksemplaret / ikke betalt reklame


Hovedpersonen er den sekstenårige Cora, der er slave på en bomuldsplantage i Georgia. Hun lever i daglig angst fornedrelse, men også med myten om sin mor, Mabel, der flygtede og klarede den. Cora og hendes ven, markslaven Cæcar, begiver sig ud på den dødsensfarlige flugt, men den fanatiske slavejæger, Ridgeway, som Mabel slap fra dengang, sætter nu alt ind på at fange hendes datter og smadre det netværk af mennesker, som hjælper de bortløbne. På sin rejse nordpå må Cora ikke bare overliste Ridgeway og hans blodhunde, men også undgå alle de andre slavejægere, stikkere og lynchgrupper, der huserer på ruten.


I lyset af black lives matter bevægelsen havde jeg lyst til - som så mange andre - at læse mere litteratur af og om sorte. Og hvilket bedre sted at starte end i den amerikanske slavetid som virkelig er en af vor histories største skamplet. 

Det var et virkelig godt sted at starte. Hold da op. Sikke en fortælling. Jeg måtte læse den langsomt fordi jeg ikke ønskede at lade historien løbe afsted for hurtigt. Jeg havde et stort behov for at optage hvert enkelt sætning og ord og lade det sætte sig. Her efter endt læsning er den her bog helt sikkert blevet en som jeg vil anbefale alle at læse. 

Historien er utrolig barsk, men den er nærmest underspillet barsk og det er helt sikkert et bevidst træk for at vise læserne at de her barske realiteter altså var hverdagskost for slaverne. Hvilket giver en enorm god (omend hjerteskærende) effekt. Så der er virkelig ikke noget at sige til at Colson Whitehead har vundet masser af litterærpriser for den her præstation som virkelig er et mesterværk. 

Det er faktisk så underspillet at Colson Whitehead bruger sproget til at understøtte det, hvilket fejlagtig får nogen til at tro at han skriver dårligt og måske får nogen til at droppe historien før den rigtig er begyndt. Hvilket er ærgerligt for så går man virkelig glip af en virkelig vigtig historie. Det er utroligt at den her historie ikke er blevet fortalt før nu og hjerteknusende i sig selv at tænke på, at der helt sikkert er blevet skrevet om det før, men man har sikkert ikke ment, at man kunne udgive det. At nogen ville læse det. Jeg håber vi med tiden får endnu mere diversitet i litteraturen for det har vi virkelig brug for. 

Jeg har tidligere læst North and South af John Jakes og Gone with the Wind af Margaret Michell, som foregår i samme tidslinje, men disse bøger har jeg ikke læst så meget for at få et indblik i den historiske periode - eller det har de i hvert fald ikke givet mig (ikke det fulde billede i hvert fald) men dem har jeg helt sikkert nydt meget for karakterens og deres udviklings skyld. Jeg holder særligt meget af Gone with the Wind og ikke mindst Scarlett som jeg synes er den mest fantastiske fiktive karakter jeg nogensinde har mødt i en bog. Så hvis man leder efter en historie, hvor man får et mere korrekt historisk indblik, så er det helt sikkert den her bog man skal gribe ud efter. 



SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig