torsdag den 1. april 2021

Find din passion på 4 uger

 







Find din passion på 4 uger

Forfatter: Pernille Melsted
Genre: Fagbog
Målgruppe: Voksne
Udgiver: Gyldendal

Tak til Bog & ide for anmeldereksemplaret / reklame


Pernille Melsteds 'Find din passion' har i ti år forandret liv, vist nye veje og givet selvindsigt til mange tusinde danskere. Nu er den konkrete, brugbare og inspirerende guide, tilbage i en 10 års-jubilæumsudgave, som ved hjælp af cases, personlige eksempler og håndfaste værktøjer vise dig, hvordan du definerer netop dine talenter, interesser og drømme - og hvordan du finder modet til at gå efter det i livet såvel som arbejdslivet. 


Jeg kan tydeligt huske at jeg i min folkeskoletid og senere handelsskoletid brugte utrolig meget energi på at tænke over hvad jeg skulle være - hvad jeg mon var god til - hvor min rette hylde var i fremtiden. Jeg følte det som et must at vide, så jeg følte at jeg kunne fokuserer min energi på lige netop det område. Men til min frustration så fandt jeg faktisk aldrig ud af det. Det var det der dragede mig til den her bog, svaret på det spørgsmål jeg har spurgt mig selv om så mange gange. Og som faktisk livet svarede mig på, og ikke mine egne tanker på trods af at jeg føler jeg har brugt utrolig meget tid på det. 

Pernille Melsted forklare det hele her så enkelt og no nonsens at jeg faktisk føler mig lidt dum for ikke at have opdaget det noget før selv. Altså ikke opdagede at jeg havde skjulte talenter, men faktisk tværtimod: at jeg har opdaget at skjulte talenter ikke betyder noget, det der betyder noget er glæden og passionen ved de ting jeg i forvejen elsker og ikke mindst synes om. 

Bogen her burde faktisk i stedet hedde: 'Kend dig selv og bliv gladere' for det er det jeg føler den har forsøgt at gøre ved mig.

Selvom bogen i sin retorik snakker meget om om ens arbejde nu også er det rigtige for en, så kan rådene bruges på alle aspekter af ens liv. (Hvilket Pernille Melsted også selv gør opmærksom på i bogen) Fx. gjorde den mig opmærksom på hvor meget jeg savner at danse og hvor meget gladere jeg er blevet ved bare at få lidt mere dans ind i mit liv igen. Det er en lille ting men noget der på humørskalaen og på livstilfredshedsskalaen gør en enorm forskel. Min krop er glad for at blive brugt på den måde som den elsker - og det er det samme der gør sig gældende på alle andre områder. 

Så man behøver altså ikke føle at man bør skifte arbejde ved at læse bogen, faktisk kan man meget nemt finde ud af at det man laver er lige efter ens passion - især hvis man måske lige laver et par justeringer i hvad man bruger sin energi på.

Bogen følger dig igennem fire uger hvor den først og fremmest beder dig om at mærke efter og finde ud af hvad det er du elsker - hvad det er der giver dig en YES følelse og hvad der giver dig en NO følelse. Hvad dine drømme er. Herfra bliver det mere konkret og du lærer at kende dig selv bedre og ikke mindst hvordan du kan lave nogle ting om i dit liv så du lever mere i tråd med dig selv.

Ja, du kan måske fornemme at jeg kan blive ved med at snakke om den her bog, men den har virkelig været enormt øjenåbner for mig og Pernille Melsted er enormt dygtig til at formidle og hjælpe en på vej til at forstå sig selv bedre. Ja, man får næsten fornemmelsen af at hun sidder og ser dig. Det hele dig, men i virkeligheden er det mig/dig der finder sig selv mellem linjerne. Jeg er især blevet klar over den bagage jeg stadig trækker efter mig fra min barndom og ungdomsår hvor ens lærer og forældre prægede ens opvækst og hverdag. 

Der er virkelig ikke noget at sige til at den her bog har været en bestseller og er blevet genudgivet af flere omgange. Jeg er kæmpe fan og kan nærmest ikke anbefale den nok også selvom du ikke lige leder efter et nyt job eller måske allerede føler du er på rette hylde. Jeg fulgte på ingen måde bogen slavisk (jeg har ingen læsemakker - ej heller tiden med to meget små børn der ikke rigtig kan passes her i coronatid til at gå en time i skoven) men jeg føler stadig jeg har fået mere ud af den her bog end nogen anden af dens slags - i meget lang tid. Så ja, kæmpe anbefaling herfra.






SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig