tirsdag den 31. august 2021

Highfire: Kongen af Louisianas sumpe







Highfire: Kongen af Louisianas sumpe

Forfatter: Eoin Colfer
Originalsporg: Engelsk, 'Highfire'
Genre: Fantasy roman
Målgruppe: Voksne
Udgiver: Gyldendal


Tak til Bog&ide for anmeldereksemplaret / reklame  


Squib Moreau er måske nok en 15-årig sump-vild, streetsmart, cajun-blodet vildbasse, men han har (som regel) gode intentioner: Han vil virkelig gerne være en sød og opmuntrende søn for sin hårdtarbejdende mor, sygeplejersken Elodie. Men nogle gange kommer livet i vejen – som for eksempel når Falske Far pludselig fordufter og efterlader en kæmpe gæld, eller når den korrupte landbetjent Regence Hooke får den idé, at Elodie er lige er hans kinda gal.



Eoin Colfer - forfatteren bag Artemis Fowler har nu skrevet en fantasyroman til voksne sat i vores verden, eller nærmere bestemt i Luisianas sumpe med en meget sarkastisk vodkadrikkende, Netflix kiggende drage, Vern, i en af hovedrollerne sammen med den 15-årige Squib - der ikke altid går på dydens smalle sti. Men han vinder ved nærmere bekendtsskab især for sin kærlighed til sin mor. 

Bogen er allerede aktuel med en filmatisering - en tv-serie - der skulle løbe over skærmen på Amazon prime - nogen steder står der at det allerede er i år, men det kan jeg nu ikke rigtig se er officielt bekræftet. Det er med Nicolas Cage i hovedrollen som dragen Vern - han er også med til at producerer filmen. 









Bogen er enormt underholdende, den er meget humoristisk - hvem kan ikke lide en sarkastisk drage! Den havde nogle højtleende morsomme øjeblikke indimellem, jeg var særlig glad for Game of Thrones referencerne. 

Udover at være underholdende er bogen også meget amerikansk - på den måde så man føler at man er der. Og så er den fyldt med action og fart over feltet. 

Skrivestilen minder mig utrolig meget om Artemis Fowler, så hvis man elskede de bøger så er den her bogen uden tvivl et mustread - men for mig der faktisk ikke var så stor Artemis Fowler fan, så er jeg faktisk ikke helt oppe og ringe efter endt læsning, men der er ingen tvivl om at jeg skal se den som tv-serie når den kommer for det tror jeg den vil være helt perfekt til. 






SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig