onsdag den 11. maj 2022

All time greatest fantasy must reads - del 2


 

Så er jeg klar med del 2 af min all time greatest fantasy must reads, hvis du ikke ved hvad det er så se del 1 her – ellers så lad os bare springe direkte ud i det. 













The First Law serien af Joe Abercrombie

Jeg kan se, på Goodreads.com, at jeg satte den første bog i serien, The First Law, på min læseliste i 2016 og jeg har stadig til gode at få den læst. So many books so little time. Men sådan helt ærligt, jeg bliver snart nødt til at læse den her serie – den lyder fantastisk.





Wheel of Time serien af Robert Jordan

I 2021 ramte Wheel of Time filmatiseringen på Amazon Prime. Jeg har stadig tilgode at se den – jeg venter lidt på at Lord of the Rings serien rammer i september, før jeg køber et abonnement, men hold da op hvor har den serie fået mange rosende ord med på vejen og jeg kan forstå at Robert Jordan for nogen lidt er en forfatter som nærmest er på højde med Tolkien. Jeg har på den ene side lyst til at gå i gang med serien, nu, nu, nu, men omvendt – den er på 14 bind, og jeg har svært nok ved at komme sådan rigtig igennem Outlander serien.





Alice's Adventure in Wonderland af Lewis Carrol

Dette er den første på denne liste, som jeg rent faktisk har læst – det er jo en fantasy–klassiker uden på nogen måde, at have haft samme indflydelse på genren som Lord of the Rings har haft det, men derfor har Alice og hendes rejse gennem kaninhullet haft en siddende effekt på mange af os.






The Princess Bride af William Goldman

Jeg har set filmatiseringen mange gange og jeg har haft selve bogen til at stå på min hylde og Goodreads læseliste siden 2013. Skal der gå næsten 10 mere før jeg får den læst? Det håber jeg ikke. Jeg tror den er et eventyr at læse og den slags elsker jeg.





Dresden Files serien af Jim Butcher

Jeg opdagede først for nyligt, at filmatiseringen af Dresden Files lå på Netflix, så den må jeg have set. Det ER jo lidt en fejl at se filmatiseringen før man har læst bogen, men det er bare SÅ meget hurtigere. Jeg ved godt det ligesom med fx med Dune (længere nede på listen) kan ødelægge min lyst til at læse serien, men den her bog-serie har ikke så mange af mine favorit tropes, så jeg tror ikke jeg ødelægger så meget der ved at se den som tv-serie i stedet. Tror jeg.





The Witcher serien af Andrzej Sapkowski

Jeg har kun læst første bog i serien, og jeg har tænkt mig at fortsætte på serien igen meget snart, men i øjeblikket er min mand i gang med at læse serien, så jeg lader lige ham læse 2'eren færdig, før jeg kaster mig over den. For jeg ELSKER tv-serien - især sæson 2. Det her er også en fantasyserie, der giver bedst mening at læse på dansk, fordi det alligevel er en polsk oversættelse. Jeg kan bedst lide at læse på originalsprog, men for mit eget skriftsprogsskyld er det jo bedst at læse på dansk.





His Dark Materials af Philip Pullmann

Den her serie har jeg selvfølgelig læst, den var overalt på det danske marked da den første filmatisering kom. Jeg har stadig tilgode at se sæson 2 af den nye filmatisering og ikke mindst at læse Philip Pullmans nyeste bog i spin-off serien, men åh hvor synes jeg bare han skriver så man bliver opslugt. Egentlig er det for mig ikke historien, der er grunden til jeg elsker serien – eller jeg elsker selvfølgelig Isbjørnen og verdensopbygningen, men selve plottet er ikke det der drager mig, det er helt klart måden han skriver på.





The Lightbringer Archives serien af Brent Weeks

Jeg kendte selv bedst Brent Weeks Night Angle serie, men det er åbenbart hans lightbringer serie som man skal tage og læse – i hvert fald når man ser på en masse lister. Da jeg læste beskrivelsen lød det da også 100% som en bogserie for mig, så den er hermed højere på min listeliste. 





Forgotten Realms - The Dark Elf Trilogy af RA Salvatore

Ingen episk fantasyliste uden at nævne 'Forgotten Realms', men 'Forgotten Realms' er mange bogserier skrevet af mange forskellige forfattere, og kvaliteten af bøgerne er meget svingende. Jeg læser mig til, at man skal læse RA Salvatores 'The Dark Elf' trilogi, fordi det er dem bedste af dem alle. Også kendt som historien om Drizzt på dansk. Den må jeg få læst! Jeg vil jo betragte mig selv som Forgotten Realms fan. 





The Green Bone Saga af Fonda Lee

Den her bog-serie er ret ny, men den har på magisk vis formået, at komme højt op i rangeringen af all time episke fantasy bøger. Af den grund alene er serien højt oppe på min læseliste.





Dune serien af Frank Herbert

Jeg har set Dune filmatiseringen, og det var nok en fejl, for jeg synes ikke den var så interessant. Jeg kæmpede lidt med den måde historien blev fortalt på. Jeg tror måske det fungerer i bøgerne, men jeg syntes ikke det fungerede i filmatiseringen. Så læsning af serien ligger ikke så højt på min læseliste.






The Riftwar saga af Raymond E Feist

Den her ved jeg ikke så meget om, men efter at have læst om den lyder det som en der skal på læselisten.






A Tale of the Malazan book of the Fallen af Steven Erikson

Det samme gør sig gældende med denne, jeg kendte ikke så meget til den, men ja, den lyder da som en must read. 





Broken Empire serien af Mark Lawrence

Jeg forsøgte længe at få min mand til at læse den her – for at finde ud af om det var en jeg ville finde interessant. Men Oh, ak og ve, han læste den, og gjorde mig ikke klogere på, om det var en bogserie for mig. Så den står stadig på min tur, dog lidt langt nede på listen.





The Poppy War serien af RF Kuang

Jeg er netop begyndt at læse den første bog i den her serie af RF Kuang for den er næsten lige udkommet på dansk under navnet Opiumskrigen og jeg har modtaget et anmeldereksemplar af den af forlaget Falco. Ligesom med The Green Bone Saga er det ret fantastisk, at så ny en serie allerede har opnået episk status, så den kan jo næsten kun blive en fantastisk læseoplevelse. 





The Gentleman Bastard Sequence serien af Scott Lynch

Det her er en af de serier, som er kommet rigtig, rigtig langt op på min læseliste efter at have læst om den. Den har ikke et kæmpe, kæmpe fantasy univers, men den skulle i stedet foregå i bare en enkelt by, men der skulle stemningsopbygningen af det univers være fuldstændig fantastisk – og det har mig fuldstændig intrigued.





The Licanius Trilogy af James Islington

Sidst men ikke mindst, James Islingtons Licanius trilogi, som virker til at være en fantasyserie der deler vandene, enten elsker man den eller også finder man den meeh.. Den må jeg få kigget på en dag.





Det var enden på min all time greatest fantasy must read liste i denne omgang og jeg nød at lave den og jeg tænker lidt om jeg måske skulle gøre det igen en dag med nogle undergenre, men det bliver nok ud i fremtiden, da der sker lidt for meget, på hverdagsfronten i øjeblikket. Det tager nemlig noget tid at få lavet noget grundigt research, men sig gerne til hvis det er noget I gerne vil se igen, for så er jeg nok også mere tilbøjelig til at få det gjort, hvis andre (udover mig selv) finder det brugbart. 
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig