torsdag den 9. august 2012

Anglicismo anmeldelse

I går fik I et interview med forfatter Michael Juhl Svendsen som er aktuel med denne digtsamling. I dag får i så en anmeldelse. Jeps, I hørte rigtig, jeg skal anmelde digte! :0) Forfatteren kontaktede mig selv med henblik på om jeg ville anmelde digtsamlingen, og det er jo godt nok ikke det jeg gør mest i. Faktisk slet ikke. Jeg nyder kun en sjældent gang imellem min venindes digte. Men jeg ville gerne prøve at give det en chance. So here goes:

En ting er sikkert Michael Juhl kan det med ord. Ingen tvivl om det. Han har virkelig et talent der. Desværre var jeg ikke personligt så glad for digtsamlingen. Det er ikke så meget min stil, det der rå kvindesyn (jeg tør slet ikke komme nærmere ind på det kynisk pessimistiske kærlighedsyn) - det får jeg det helt dårligt af. Minder mig for meget om rap kulturen. Så målgruppen er helt klart for mænd på de digte.

Men det er mit største ønske for Michael Juhls næste digtsamling, at han giver mere af sig selv. Jeg vil tættere på ham. Han virker utrolig spændende og interessant som person, men jeg kan ikke helt komme igennem den opstillede facade. Jeg vil have mere smerte, mere glæde. Større kontraster. Giver det mening? Man kan sagtens fornemme at han har håb for fremtiden og måske lider en smule af ulykkelig kærlighed, men jeg savner noget mere dybde.

På mange måder er digte et hurtigt litterært fix, og det er super dejligt at få lov til at smage og sanse ordene. Især disse ord. Dem har jeg nydt. Men det handler jo især om smag, og den her ramte helt ved siden af mig. Godt nok har forfatteren skrevet digtene så man har flere tolkningsmuligheder, men jeg vil faktisk hellere have nogle der går mere i dybden. Selvom jeg på den anden side synes det er meget interessant at have flere tolkningsmuligheder. Hvis jeg ser bort fra min personlige smag et øjeblik, så ser jeg som sagt en dygtig og talentfuld digter som jeg håber vi ser mere fra. Jeg vil ikke give den en rating, for jeg er simpelthen for grøn på digte. Men den kan klart anbefales, især til mænd. :0)