mandag den 10. december 2012

Jagten på den hemmelige familieopskrift

Jul betyder også opskriftsbøger for mig. Jeg kommer desværre ikke fra en familie med gamle hemmelige juleopskrifter. Den eneste familieopskrift der er kendt hjemme hos mig er min farmors pebernødder, de var altid så stenhårde at man var ved at flække tænderne på dem. Det vidste sig senere hen da vi fandt hendes opskrift at det var fordi hun havde læst forkert, hun puttede 2 spsk hjortetaksalt i istedet for 2 tsk'er. Så i kan godt se hvorfor jeg ikke har valgt at holde den tradition i hævd.

I år har Gyldendal bl.a. udgivet denne bog, hvori jeg har udset mig nogle spændende opskrifter som jeg skal prøve. Indtil videre har jeg forsøgt at lave krydderkagen, da jeg forsøger at ramme min kærestes families "hemmelige" krydderkage opskrift. Og der skulle jeg i hvert fald ikke bruge Mette Blomsterbergs, den var al for krydret, men den her har været tættest på:




Min kærestes yndlingssmåkager er vaniljekranse, og jeg tror vi nu langt om længe har fundet en der dur i Theresa Maria Jessings Julebogen:



Brunkager har altid givet mig kvaler, men siden jeg så Mette Blomsterberg lave dem på tv, og selv prøvede dem, har jeg siden ikke forsøg at lave andre. I år har Mette Blomsterberg lavet en ren julebog hvor hun ikke kun bager men også laver julemad. Personlig er jeg stadig mest glad for hendes bog Søde Sager, men det er nok også godt nok, eftersom jeg har fået signeret den anden, så det er nok bedst den ikke kommer al for meget med i køkkenet. ;0)






SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig