søndag den 27. oktober 2013

Gregor i Underlandet anmeldelse

Gregor i Underlandet

Forfatter: Suzanne Collins
Serie: Underland Chronicles #1
Genre: Fantasy
Målgruppe: Fra 10 år - 12
Udgiver: Gyldendal













En dag forsvinder Gregors lillesøster, Boots, gennem en åbning i vaskekælderen. Gregor kaster sig efter hende, og de havner i Underlandet - en verden under New York, som befolkes af alle slags kryb og af mennesker, som aldrig har set dagslys. Den skrøbelige fred mellem beboerne er truet, og det viser sig, at Gregor spiller en vigtig rolle i Underlandets fremtid. Men Gregor er ligeglad. Han vil bare hjem igen - lige indtil det går op for ham, at hans forsvundne far sidder fængslet et sted i Underlandet.


Suzanne Collins skrev denne børnebog før hun skrev The Hunger Games. Så mine forventninger var faktisk ikke så store. Gregor serien er da heller ikke helt så god, men det er primært fordi at Suzanne Collins er bedre til at skrive til YA og unge end børn.

Dermed sagt så er det her nu en rigtig god børnebog. Underlandet er en verden med store insekter. Hvor rotter kan være dødsensfarlige for mennesker og kakerlakker din bedste ven. Det er en historie med profetier og masser af action. Med venskaber og fjendskaber.

Jeg elsker Gregors lillesøster Boots. Hun er ret så sød. Historien er rigtig god og vel udført, men jeg mangler et eller andet. Jeg føler måske ikke helt så meget med Gregor. Og jeg er ikke helt så investeret i verden Suzanne Collins her har skabt. Jeg tror det måske er fordi den er for børnebogsagtig for mig. Nogle børnebøger er god til at række ud over målgruppen, det har den her bog ikke helt formået, men det lover den på intet tidspunkt heller ikke. For en 10-årig og opefter til måske 12, er jeg sikker på at det er et hit. Det er en bog både for piger og for drenge.

Rigtig skøn bog til dens målgruppe. Den har ramt lige i øjet, men så heller ikke mere end det.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig