tirsdag den 22. oktober 2013

Prepper anmeldelse

Prepper

Forfatter: Lise Bidstrup
Målgruppe: Unge
Udgiver: Høst og søn



Tak forfatter Lise Bidstrup og forlaget Rosinante & co. for anmeldereksemplaret, se også deres facebook side her














Når den helt store katastrofe rammer Jorden, vil millionvis af mennesker dø. Men der findes grupper, som forbereder sig til denne dag. Folk, der ikke bare vil sidde stille og vente på katastrofen. Daniel og hans familie gør sig klar til den endelige katastrofe, så de er parate, når den rammer. Så parate som man kan blive, i hvert fald... For når dommedag kommer, kan man ikke forudsige, hvad der vil ske, og man kan slet ikke forudsige, hvordan folk vil reagere. Heller ikke, selv om man har forberedt sig til det hele sit liv...


Først og fremmest vil jeg lige sige, hvor er det dog skønt med sådan nogle historier fra de danske forfattere. Jeg er vild med ideen og bogens potentiale.

Problemet for mig opstår ved at bogen er alt for kort. Der er to handlingsforløb i bogen. Et før og et nu afsnit. Der er simpelthen ikke rigtig plads til det, så det ene forløb, før, virker ikke for mig. Det virker som unødig fyld i stedet. Jeg forstår godt hvor det er forfatteren vil hen med det, men det kommer slet ikke nok til sin ret. Der er ikke plads til dybden. Der er virkelig en grund til at ungdomsromaner oftest er på de over 300 sider.

Desværre formår forfatteren også at afsløre hele slutningen ved de hints, citater og generelt de ting hun vælger at lægge vægt på i historien. Der var især et sted med en radio, hvor jeg synes at det var lidt for urealistisk at hovedpersonen ikke reagerede på det.

Hovedpersonen Daniel elsker jeg. Jeg elsker især starter hvor vi møder ham og ikke mindst også hans stemme. Han er rigtig godt udbygget og udnyttet især også.

Jeg ærgre mig generelt over de ting jeg har nævnt her, fordi at historien egentlig er original og spændende. Og det er SÅ utrolig aktuel lige i tiden, med alle de tanker om hvornår og hvordan jordens undergang kommer til at udspille sig. Så hvis ikke slutningen havde været så afslørende og historien havde været længere, så havde jeg være 100% solgt. Men for mig er der ikke noget værre end en slutning, som man har slet komme næsten inden for de første 10 sider.

Men hvis det ikke er noget du er generet af så tag og kig på bogen, for man kan mærke en ennorm mængde research bag og handlingen er på mange måder utrolig interessant at reflektere over.

SHARE:

2 kommentarer

  1. Hej Karin
    Hvordan går det med læsningen? Jeg er så spændt på at høre, hvad du synes :)
    Dejligt at se, at du selv har fundet lidt tid til at skrive igen og viderudvikle din bogidé. Håber du får skrevet en masse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirstine
      Meget snart. :0) Den sidste uge har været hektisk.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig