lørdag den 21. december 2013

Børnenes julekalender juleanmeldelse

Børnenes julekalender

Forfatter: Bjarne Reuter
Genre: Realisme
Målgruppe: Børn
Udgiver: Gyldendal






















24 sammenhængende historier om to brødre på 6 og 10 år, der i december måned jagter den mystiske brevskriver J.N., hvis breve fører dem rundt i hele København.



Jeg har aldrig læst noget af Bjarne Reuter. Ikke engang som barn. Så i år var første år jeg har læst noget af ham. Hmmm.. og hvad skal jeg sige... Måske er jeg så ikke den store fan af Bjarne Reuter, som alle andre synes at være, eller også så er jeg simpelthen blevet for gammel til at læse den her bog.

Ideen med at læse et kapitel hver dag indtil jul, kan jeg rigtig godt lide. Det savnede jeg helt vildt at der ikke var mere af da jeg var barn. Jeg prøvede selv da jeg læste den nu her, at læse et kapitel hver dag, men jeg endte med at læse det hele, fordi jeg ikke rigtig havde nogen glæde ved at læse i bogen hver dag alligevel.

Jeg har set julekalenderen Brødrene Mortensens jul, dengang den første gang den var i fjernsynet. Julekalenderen er helt klart bedre end den her bog. Uden tvivl. Jeg synes kun handlingen udsatte plottet hele tiden, og der var virkelig ikke noget større plot i det. Julekalenderen i fjernsynet havde mange flere niveauer. Jeg kan så fortælle at selv julekalenderen kedede mig dengang, og det er intet imod hvad bogen gør for mig i dag. 

Det er jo selvfølgelig også en børnebog, og Bjarne Reuter har et meget billedrigt sprog, som jeg håber børn har tålmodighed med. Jeg selv havde ingen tålmodighed med sproget. Men læst blev den, og det er også sidste gang jeg har læst den. Jeg er heller ikke sikker på det er en bog jeg vil videregive til mine børn. Der findes meget andet børnelitteratur som er bedre.

Julehumør? Nope, ikke af den her bog.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig