tirsdag den 17. december 2013

Den udstødte anmeldelse

Den udstødte

Forfatter: Anouk Markovits
Genre: Historisk fiktion
Målgruppe: Voksne
Udgiver: Rosenkilde & Bahnhof


Tak til Cdon.com for anmeldereksemplaret












Østeuropa, 1939. Den nazistiske besættelse lukker grænser mellem lande og skaber dem i folks sind, samtidig med at de nazistiske jødedeport­ationer begynder.

De hasidiske jøder lever ultraortodokst. Zalman Stern er ung, meget tora­kyndig og en del af dette religiøse fælleskab; han har som god, rettroende jøde kone og børn og lever sit liv til Herrens ære, men også hans familie kommer under stærkt pres. Familien tager den forældreløse, fireårige Mila til sig, og hun og Zalmans egen datter, Atara, vokser op som søstre. Familien flytter til Paris, hvor Zalman stoisk forsøger at skærme sin familie fra den by og den omverden, de lever i. Men Atara opdager bøgernes verden – en verden, hun ikke kan afvise.



Jeg elsker historiske romaner. Jeg elsker at læse om næsten alle perioder i den engelske historie og jeg elsker at læse om den amerikanske borgerkrig. Jeg elsker at læse om historiske stemninger fra Paris, Florenze og Venedig. Jeg elsker at læse om dengang der blev båret store rober og parykker.

Den her bog handler om eftereffekterne af anden verdenskrig for en jødisk familie. Den handler om en sekt om en kvinde der virkelig gerne vil have børn men ikke kan få det.

Det er altså ikke en bog om smukke kjoler og det er ikke en bog om smuk historisk stemning. Det er en virkelig hård bog. En bog om hvad mennesker er i stand til at gøre mod hinanden.

Bogen har fået utrolig meget ros, også for sin skrivestil, men jeg fandt nu første halvdel for unødig tung og forvirrende. Jeg kan også godt mærke at jeg ikke er så god til bøger der bliver for religiøse. Første halvdel af bogen er enormt religiøs og utrolig tung at læse. Jeg skulle virkelig tage mig sammen når jeg læste det stykke og den krævede min fulde opmærksomhed. Noget jeg må tilstå at den ikke var så god til at holde.

Da jeg bevægede mig længere ind i bogen og den holdte op med at være så forvirrende, kunne jeg endelig begynde at nyde sproget. For det er faktisk et flot sprog. Derudover begyndte bogen at lege med mine følelser.

Jeg er ikke i tvivl om at den her bog giver os et indblik i en virkelig verden som kun ganske få på verdensplan kender til. Så på mange måde føles det helt privilegeret at læse den.

Min anmeldelse af bogen har været længe undervejs. Og hvorfor? Jo, fordi jeg virkelig har haft svært ved at finde ud af hvad jeg skulle mene om bogen. For hvis jeg skal være helt ærlig, så var det her ikke en bog for mig. Og det har jeg det faktisk nærmest dårligt med. For bogen fortæller virkelig en fantastisk historie, og den er virkelig også unik. Jeg kan virkelig godt forstå at der er så mange der elsker den. Jeg vil virkelig ønske at den havde bidt sig mere fast på mig. Måske er det bare det forkerte tidspunkt i mit liv at jeg læser den. Nu står den i hvert fald på hylden, og jeg ved den er der til at læse endda hvor jeg føler det er tid.



Er "Den Udstødte" noget for dig?
Tryk på ikonet og du kommer direkte til bogen.
Ligenu er der 13% rabat på bogen ved cdon.
  

SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig