fredag den 6. juni 2014

Moby-dick

 
Moby-dick

Forfatter: Herman Melville
Genre: Klassiker, eventyr
Målgruppe: Voksne




















In part, Moby-Dick is the story of an eerily compelling madman pursuing an unholy war against a creature as vast and dangerous and unknowable as the sea itself. But more than just a novel of adventure, more than an encyclopedia of whaling lore and legend, Moby-Dick is a haunting, mesmerizing, and important social commentary populated with several of the most unforgettable and enduring characters in literature. Written with wonderfully redemptive humor, Moby-Dick is a profound and timeless inquiry into character, faith, and the nature of perception.

På mange måder forstår jeg ikke hvorfor den her bog er blevet en klassiker. Jeg forstår det ikke. Bogen har ingen struktur. Det er mange gange en masse random tanker og perspektiveringer på en masse ligegyldige ting, som f.eks. at sove. Handlingen er mangelfuld og handler i princippet kun om en fisketur! Seriøst. Det er det den handler om!

Hvem er det der læser det her og hvorfor i alverden har de fundet det godt? Så godt at det er blevet en klassiker? Jeg er bange for jeg har misset et eller andet her… Jeg troede også ligesom at det ville handle om Moby-dick mere end det rent faktisk gjorde.

Der sker først rigtig noget til aller, aller sidst i bogen, men når man når dertil, så var jeg i hvert fald ved at være godt træt af hval anatomi og alt mulige andet bavl, at jeg ligesom synes det faldt lidt til jorden. Ind imellem så var der da nogle interessante random tanker - men hvis man havde kortet bogen ned til en 10. del, så tror jeg stadig ikke vi ville have misset noget som helst.

Okay, så er der humoren, men jeg er elendig til humoristiske bøger. Det fungerer ikke rigtig helt for mig. Det er nok den værste og mest kedelige klassiker jeg nogensinde har læst. Jeg håber andre har større held med den end mig. Jeg vil meget gerne høre om det i hvert fald. :0)
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig