søndag den 17. august 2014

Skriv dig varm

Når jeg går i gang med at skrive kan jeg godt mærke at jeg er lidt rusten, også selvom jeg skriver hver dag, men det er jo en universal knowledge at det første vi skriver altid er dårligere end det i midten eller det til sidst. Så jeg ender ofte med at skulle skrive det første jeg har skrevet om, eller helt slette det. Et godt råd: skrive dig varm.

Jeg bruger ofte 5 minutters hurtigskrivning, (nogle gange mere) hvor jeg skriver derud af uden at fingrene slipper tastaturet. Det er vigtig at de bare bliver ved med at skrive, også selvom din hjerne er fuldstændig tom og at du bare sidder og skriver blar, bla.. indtil der dukker noget op. Eller du kan skrive som jeg gør ”nu kan jeg igen ikke finde ud af hvad jeg skal skrive her, så nu skriver jeg bare et eller andet og så må vi se hvad der sker, det .... ” Det behøver ikke give mening. Hurtig skrivning fungerer rigtig godt for mange, fordi man siger farvel til den indre kritiker og goddag til inspirationen og kreativiteten. Ja faktisk har jeg hørt eksempler på hele bøger der er skrevet med hurtigskrivning med 20 minutters intervaller.

Jeg har været frygtelig dårlig til at gøre det her med hurtigskrivning og at skrive mig varm, indtil jeg fandt ud af at man kan bruge det til noget smart. Hvis jeg f.eks. havde lidt svært ved at forstå en karakter, så brugte jeg mine 5, eller 7 minutters (ofte var det længere tid fordi at tankerne bare fløj derudaf) hurtigskrivning på den karakter. Jeg kan f.eks. forstille mig en situation som den karakter er sat i og så skrive ud fra den persons oplevelser, på den måde lærer jeg mine personer bedre at kende. Det er smart.

Da jeg fandt ud af det, begyndte jeg at gøre det med flere ting, som f.eks. lokationer og måske hele scener. Men husk at bibehold det der med at skrive æhh... øh.. for det er vigtig at holde det som hurtigskrivning, i hvert fald lige i starten til du har skrevet dig klar. Hvis du efter 5-7 minutter går over til bare at skrive almindeligt, jamen så er det helt fint.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig