fredag den 16. januar 2015

Fables vol 7-9 review



Fables, Vol. 7: Arabian Nights (and Days)
Fables, Vol. 8: Wolves
Fables, Vol. 9: Sons of Empire


Forfatter:
Serie: Fables #7 - #9
Genre: Graphic novel, fantasy, eventyr, retelling
Målgruppe: Unge, voksne og andre nørder


Da serien er lidt lang og jeg sikkert ende med at sige de samme rosende ord om alle 22 hæfter, så deler jeg anmeldelserne lidt op og tager en fire stykker af gangen.



Serien findes endnu ikke på dansk




In the Fables' world, there isn't a lot of happily-ever-after to go around. As refugees from the lands of make-believe, the Fables have been driven from their storybook realms and forced to blend in with our gritty, mundane reality.

But that doesn't mean they don't have any room for romance—or the pain, betrayal and jealous rage that go along with it. In fact, love may be blooming between two of the most hard-bitten, no-nonsense Fables around. But are they destined for happiness— or a quick and untimely death?




Mange fables lever i nutidens New York fordi de er blevet jaget derfra, og jeg troede faktisk at alle 22 volumer ville handle om det opgør, men det er tydeligt efter at have læst volume 7 - 9 at vi er ved at nå et klimaks. Så jeg er ret spændt på hvad Bill Willingham finder på efter volume 11. Derfor bestemte jeg mig også for at jeg med ro i sindet kunne læse til og med volume 11, for derefter at vente på at de to sidste bind bliver udgivet til marts. Det bliver svært.

For jeg elsker den her serie. Jo mere jeg drages ind i universet, jo mere elsker jeg den. Jeg synes det er så dejlig forfriskende at se gamle eventyrfigurer og helte i nye roller. Selvom de lever i vores verden, så er de stadig dem selv på godt og på ond. De har alle fået en 'ny' start, men det er tydeligt at det giver visse udfordringer for magiske væsner at leve i vores verden.





Jeg synes den her serie er intet mindre end genial og jeg bliver næsten helt sørgmodig ved tanken om at serien når sin ende efter volume 22. Selvom der findes nogle spin-off bind, så vil jeg helt klart savne en serie hvor jeg kan følge dem alle sammen skiftevis.

Selvom ideen er genial i sig selv, så hviler Bill Willingham ikke i det. Nej han finder overraskende og spændende drejninger der gør at man bladre siderne pr automatik, og før man har set sig om så har man læst 200 siders graphic novel. Jeg kan sagtens forstå at den her serie har fået så mange priser som den har.

Fables er rigt illustreret, og indimellem skiftes der kunstner, og selvom der er nogle kunstneres stil jeg foretrækker frem for andre, så kan jeg dog godt lide at der skiftes. Det er faktisk meget inspirerende, og det er yderst sjældent forvirrende.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig