fredag den 13. marts 2015

Hende du forlod

Hende du forlod

Forfatter: Jojo Moyes
Serie: Der findes en lille prequel - Honeymoon i Paris
Originalsprog: Engelsk, The Girl You Left Behind
Genre: Kærligheds drama, realisme og historisk
Målgruppe: Voksne
Udgiver: Cicero


Tak til Rosinante & co. for anmeldereksemplaret


















Frankrig 1916. Kunstmaleren Édouard Lefèvre har forladt sin kone Sophie for at kæmpe ved fronten. Hjemme i St Péronne kæmper Sophie for at drive hotellet Le Coq Rouge sammen med sin søster trods fødevaremangel og den trykkede stemning, der hersker i den lille tyskbesatte by. Da den tyske kommandant i byen kaster sin kærlighed på et portræt, Édouard har malet af Sophie, øjner hun en mulighed for en genforening med Édouard - vel at mærke hvis hun er villig til at sætte sit liv, sin familie og sit gode navn og rygte på spil.Næsten hundrede år senere hænger Sophies portræt hjemme hos Liv Halston. Billedet har Liv fået af sin afdøde mand, David, og det minder Liv om deres kærlighed og den korte tid, de fik sammen. Men hvad Liv ikke ved, er, at hun ikke er den eneste, billedet betyder noget for.  


Smuk. Smuk. Smuk. Hold op hvor er Jojo Moyes fantastisk til bare at skrive smukke historier om mennesker og om kærlighed imellem mennesker. Jeg synes virkelig det er synd at kalde hendes bøger for chick-lit, det er bare som om det slet ikke dækker det. Chick-lit forbindes altid med let og sød læsning. Hvorimod Jojo Moyes bøger er dybe og ægte.

I 'Hende du forlod' følger vi to stærke kvinder. Liv fra nutiden, og Sophie fra fortiden. Så det giver os altså en dejlig skøn blanding af realisme og historie. Og jeg elskede begge historier. Simpelthen. De første mange sider beskriver et Frankrig under belejring og jeg elsker at Jojo Moyes virkelig har gjort sin research og at vi får så mange detaljer, at det næsten er ligesom at være der selv. Herefter er det mest Livs historie der indimellem krydres med Sophies. Det er så spændende at følge hvordan Sophies liv 100 år efter påvirker en anden kvindes liv. Det er der virkelig noget smuk i, synes jeg.

'Hende du forlod' er helt sikkert min favorit Jojo Moyes bog jeg har læst. Jeg var jo ikke særlig stor fan af 'Mig før dig', da jeg fandt den alt for karikeret og direkte tvungen forfatterhånd nogen steder. Det har jeg slet ikke set skyggen af her, og det nyder jeg. Jeg synes historien forløber naturlig og derfor føler jeg historien er mere ægte og derfor havde handlingen og historien her en større effekt på mig.

Jojo Moyes er virkelig en beundringsværdig forfatter, og jeg glæder mig til at læse mere fra hendes hånd, og helst gerne snart.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig