onsdag den 29. april 2015

Den kulsorte protokol

Den kulsorte protokol

Forfatter:
Serie: Bøgerne fra Begyndelsen #3
Originalsprog: Engelsk
Genre: Fantasy
Målgruppe: Børn og unge, og andre fantasy-værdsættere
Udgiver: Forlaget Alvilda

Tak til forlaget Alvilda for anmeldereksemplaret
















Kate, Michael og Emma har indledt en hæsblæsende jagt på Dødens bog. De skal finde den, før Magus får fingre i den. For gør han det, vil alle tre bøger fra Begyndelsen være samlet på ét sted, og deres forenede energi vi udløse en ustoppelig kraft. Emma er sidste brik i det store skæbnepuslespil, og hun bliver tvunget til at konfrontere de mørkeste sider af sig selv, såvel som de rædselsvækkende uhyrer og ånder, der bor i de verdner, hun må rejse igennem. Kun hvis hun formår at mestre den sidste og farligste bogs kræfter, vil hun, Kate og Michael kunne redde verden fra en altødelæggende krig. Selve det stof, tiden er gjort af, falder fra hinanden, da Emma tager ud på sin søgen efter en afslutning – god eller dårlig – på det episke eventyr, hun, hendes forældre og hendes søskende er blevet hvirvlet ind i.


Jeg følte det som evigheder siden jeg har læst de to første bøger i serien 'bøgerne fra begyndelsen', men heldigvis faldt jeg uden problemer ind i historien. Faktisk var gensynet med historien en stor overraskelse, for jeg havde ikke regnet med at bogen havde sat sig så meget i mig, at det for mig føles som at besøge gamle venner. Det overrasker mig fordi, at jeg synes der manglede karakterdybde i bøgerne, men det var virkelig bare en skøn fornøjelse at gense karakterne, og følge dem på deres jagt efter den tredje og sidste bog.

'Den sorte protokol' er da også på alle måder en hæsblæsende konklusion, på en vidunderlig fantasifuld historie. Bogen fortsætter i præcis samme stil som de to forgående bøger, og det synes jeg fungere helt perfekt. Nogle gange kan man godt savne at de sidste bøger bare virker som en fortsættelse, og ikke en stor konklusion, men her fungerer det både som en stor konklusion og som en selvstændig historie for Emma.

Jeg elsker gensyn med alle de gamle fantastiske karakterer og skabninger, og det var også en fornøjelse at møde et par nye - det var faktisk hylende morsomt. Jeg havde et par høje latterudbrud et par gange undervejs pga. et nyt bekendtskab i bogen.

'Den sorte protokol' er på alle måder en fantasifortælling, som jeg elsker at drømme mig væk i. Den fantasifulde verden føles så levende og på alle måder magisk, med både dværge, elevere, drager, troldmænd, kæmper og andre mystiske væsner.

John Stephens får sluttet serien af på en rigtig flot måde, faktisk helt perfekt efter min mening, fordi den ikke er 100% lyserød, hvilket falder godt i tråd med flere af forfatterens tematikker i bogen. Forfatteren får fremhæver nogle skønne tematikker som for eksempel vigtigheden af familie og kærlighed og ja livet generelt.

'Bøgerne fra Begyndelsen' er virkelig en dejlig serie hvis man er til det lidt mere epic fantasy skrevet i børnehøjde, men som bestemt også taler til os voksne fantasy-nørder.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig