lørdag den 4. marts 2017

Favoritforfatter: J.K. Rowling






Født: 1965

Nationalitet: Britisk

Kendt for: Harry Potter bøgerne og nu Fantastiske skabninger

Filmatiseringer:
Harry Potter bøgerne, The Casual Vacancy (Den tomme plads), Fantastiske skabninger og så kommer Cormoran Strike-serien (som er skrevet under pseudonym) snart som tv-serie. Så faktisk er hele hendes forfatterskab blevet filmatiseret.

Genre: Magisk realisme, fantasy, realisme og krimi





Mit første møde med forfatteren:

Jeg begyndte at læse Harry Potter da jeg havde set den første film - det var da kun de fire første bind var udgivet på dansk. Det var som at se og læse noget som jeg ikke vidste at jeg havde ledt efter. På det tidspunkt gik jeg på det første år på handelsskolens HHX - samme år som jeg mødte min mand. Siden har jeg ventet i spænding på hver gang der udkom en ny Harry Potter bog og film. Været til midnatsåbning (til de engelske udgaver - kunne ikke vente på de danske). Skrevet fan-fiction og måske for første gang virkelig oplevet hvordan det var at være 'fan' af noget. Når en ny bog udkom, så lavede jeg ikke andet end at læse, og sove - og spise, men det ofte samtidig med jeg læste. Samtidig gjorde min mand nøjagtig det samme, og det har været noget vi har været fælles om, helt fra vores aller første år. På nogle områder er jeg vokset op med bøgerne, men jeg mødte dem ikke i mine børne-år, men mine ungdomsår og det tror jeg gør at jeg nok aldrig kommer til at vokse fra bøgerne. Aldrig nogensinde.



Hvad forfatteren har betydet for mig:

Ja, jeg svarer jo næste på det her ovenover. Mit møde med Rowling i midten af mine teenageår, gør at hun har været der for mig, der hvor man skal lærer at stå aller mest på egne ben, og man lærer mere om sig selv end man nogensinde har gjort tidligere. Hun har betydet rigtig meget i forhold til at bekræfte mig i gode værdier og at jeg var god nok præcis som jeg var. Jeg er utrolig inspireret af Rowling, fordi hun har formået at skrive noget jeg virkelig bare knus-elsker. Et helt igennem magisk univers som har været en fornøjelse at besøge igen og igen. Rowling er helt sikkert min absolutte favoritforfatter, med undtagelse af Austen - som jeg mødte først. Men på mange måder står de ret lige, for jeg kan nærmest ikke vælge en frem for den anden. De har begge givet mig noget så utrolig meget.

Harry Potter bøgerne føles som så stor en del af mig, at det på mange måder er virkelig underligt for mig at min bedste veninde ikke har læst bøgerne. Eller endnu værre, har læst den første og så stoppet igen!! Det er fjollet, for i bund og grund har det ingen betydning for vores venskab overhovedet, men det siger bare meget om hvor meget jeg føler at bøgerne er en del af mig. Jeg føler mig samtidig ret privilegeret over at have delt bøgerne med min mand.

Jeg har desuden aldrig nogensinde været så starstruck som i de 2 sekunder hvor J.K. Rowling signerede min The Casual Vacancy bog, og hvor jeg fik stammet tillykke og hun sagde tak. Jeg er klar til flere arrangementer Rowling! Og jeg har tænkt mig at læse alt hun skriver. Også selvom jeg er noget så nervøs over at læse hendes krimi-serie, da det er en genre jeg ikke er så god til. Men nu skal det være.

Derudover har jeg i mit bibliotek en hel reol dedikeret til hendes forfatterskab og bøger og film omhandlende hendes forfatterskab. Blandt andet har jeg en hel del Harry Potter-fagbøger stående om filmene. De er fantastiske at have at bladre i og indeholder skøn nostalgi. Og jeg længes altid efter at genlæse Harry Potter bøgerne.



At læse hendes bøger:

Er at blive suget ind i en verden man aldrig har lyst til at forlade igen. Det er en følelsesmæssig rutsjebane. Man kan forvente både stor historiefortæller-kunst og litterær grundighed. Som hun blandt andet viser med hendes The Casual Vacancy med et stort litterært overskud.





Bøger jeg har læst:










2 bøger af forfatteren jeg vil læse i marts/april:











Favoritforfatter er en ny serie hvor jeg fortæller om en af mine favoritforfattere og hvorfor eller hvordan forfatteren er kommet til at betyde så meget for mig. I forbindelse med indlægget vil jeg i de to pågældende måneder læse eller genlæse to bøger af forfatteren. I januar og februar læste jeg Stephenie Meyers to bøger: Kemikeren og Life and Death - til stor læseglæde.

SHARE:

2 kommentarer

  1. Skønt indlæg! Jeg tror dælme også, at jeg ville være SÅ starstruck, hvis hun nogensinde skulle signere noget for mig...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja men det er helt vildt. Jeg var totalt mundlam, hun føltes nærmest som et overmenneske som man ikke kunne forvente skulle nedlades til at snakke med mig. Det er jo totalt fjollet og dumt. :0)

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig