fredag den 16. juni 2017

Ønskemageren

OBS! Dette er ikke en anmeldelse (derfor ingen stjerne-rating), da jeg her fortæller om en bog jeg selv har haft indflydelse på indkøbet af til det danske marked. Bogen er udgivet af Turbine forlaget og den udkommer 19. juni - altså på mandag.





Ønskemageren

Forfatter: C.J. Redwine
Serie: Ravenspire #2 - men et selvstændigt bind i serien.
Originalsprog: Engelsk, The Wish Granter
Genre: Eventyr genfortælling (retelling) og fantasy
Målgruppe: YA
Udgiver: Turbine forlaget


Thad og Ari Glavens verden er blevet vendt på hovedet, efter at deres mor blev myrdet, og resten af den kongelige familie er døde på mystisk vis. Thad er blevet indsat på tronen, men gaderne i kongedømmet oversvømmes af vold, som den nye konge ikke kan stoppe. Ari er gennem sin opvækst blevet ignoreret af adlen og har aldrig næret noget ønske om at være en rigtig prinsesse. Og da Thad pludselig begynder at oplære hende til at tage hans plads, går det op for hende, at det aldrig har været skæbnens mening, at hendes bror skulle blive konge.






Ønskemageren er en selvstændig opfølger til Skyggernes dronning som jeg var fuldstændig blæst bagover af da jeg i sin tid læste den første gang. Jeg har derfor været meget spændt på om bind 2 ville kunne leve op til mine forventninger. Men jeg er om muligt endnu mere forelsket i serien end jeg var i forvejen.

Historien bliver ligesom 'Skyggernes dronning' fortalt som et rigtigt eventyr, altså mere tell end show, så C.J. Redwine forlanger lidt mere af sine læsere end mange andre retellings, men det synes jeg personligt ikke gør noget. Jeg synes hun skriver helt fantastisk. Karakterne fra den første bog nævnes stort set kun lige kort med navn, så derfor er det på alle måder en selvstændig historie, dog foregår de i det samme univers. Og sikke et univers!





Amen, kan vi ikke lige snakke om det et øjeblik? Som I kan se på det fantastiske kort (ja det er lidt et dårligt foto, men jeg håber I kan fornemme det alligevel) så er der virkelig tænkt stort med universet. Det er så gennemtænkt og det ser ud til at rumme mange utrolig spændende og fremtidige historier. Der er da også indtil videre planlagt to mere bind i serien. I Skyggernes dronning stiftede vi bekendtskab med drager og magikere. I Ønskemageren stifter vi nu bekendtskab med en hel anden og farlig type magi. Ønskemageren bygger nemlig på eventyret om Rumleskaftet. På engelsk Rumblestilskin, som du måske kender hvis du har set tv-serien 'Once upon a time'.

For jer der ikke lige ved hvad det er for et eventyr, så handler det om en mægtig magiker som kan opfylde alles ønsker i bytte med et eller andet. Magi har altid sin pris. Så det kan eventuelt være din sjæl eller din første fødte, mod at du kan få dit største ønske opfyldt. Og der bliver virkelig underskrevet nogle skæbnesvangre kontrakter i 'Ønskemageren'.






Når jeg bliver spurgt om det er et eventyr eller en fantasy, så ender jeg med at sige at det er begge dele. I virkeligheden så er rigtig mange eventyr vel stamfar til fantasy-genren. Og C.J. Redwine trækker helt sikkert rigtig meget på de magiske fantasy-elementer der findes i de gamle eventyr og gør dem mere nutidige.

Ønskemageren er også en kærlighedshistorie mellem to unge og den får lov til at gro helt naturligt, hvilket jeg personligt nød. Jeg har læst alt for mange instaloves, så det er dejligt at læse en mere troværdig kærlighedshistorie, der får lov til at spire mellem historiens linjer.







Elsker I ikke også bare de her omslag. Det gør jeg. Jeg elsker at de er så enkelte, samtidig med at vi ikke er i tvivl om stemningen eller eventyret - hvis man altså kender det bare lidt i forvejen. Det er så gennemført og detaljerne er SÅ smukke.

Jeg elsker at der også i Ønskemageren er en stærk kvindelige hovedperson, som tager sagen i egen hånd. Vi har virkelig brug for flere af den type kvindelige hovedpersoner i bøger. Der er stadig alt for mange ungmø i nød og det passer ikke rigtig længere ind i vores moderne verden. Det er fint nok engang imellem, men de findes også bare i en kæmpe mængde. Ind med flere af den her slags!

Ja, jeg er OVENUD begejstret for den her bog og glæder mig helt vildt meget til at læse mere i C.J. Redwins magiske univers, hvor alt synes at kunne ske eller lade sig gøre. Jeg håber I kan lide den!




SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig