lørdag den 10. juni 2017

Wonder Woman








Wonder Woman var fantastisk. Den var flot. Den var sjov. Den var kraftfuld, og det bedste ved det hele - den levede op til standarden af alle de bedste superhelte film. Ja, faktisk var den bedre end langt de fleste. Jeg har været lidt nervøs for, om de vil gøre den anderledes og henvende den mere direkte til kvinder. Altså smide lysserød ind her og der, lave det til en slags kærlighedskomedie og i den duer. Men HELDIGVIS, heldigvis har de holdt de værste klicher væk.

Jeg var også ret nervøs over at filmen jo er en prequel, så man ved godt hvad, hvis man altså har fulgt en smule med. Og det havde da heller ikke helt den samme effekt som hvis man havde været udvidende, men jeg synes faktisk heller ikke, jeg blev skuffet på den front.

Gal Gadot er helt fantastisk castet! Måske også fordi jeg ikke har set hende i andre roller før, så for mig er hun lige det friske pust der skulle til. Men hun har tidligere været med i The Fast and the Furious, men forhåbentlig spiller hun ikke en tomhjernet gås i den. Og ja, jeg undlader at komme ind på den latterlige kritik hun har fået ved ikke at have store nok bryster, for så vil det her blive en endnu længere anmeldelse end den i forvejen er - amen ... man skulle tro vi levede i stenalderen!

Ja, det her er en film der virkelig skaber ligestillingsdebat. Filmindustrien får altid ros for at være åh, så trendsættende og forud for sin tid, men hvis det skulle have været tilfældet så burde vi have haft den her film for længe, længe siden - hvis de altså virkelig skulle have fulgt med tiden - men faktum er at der er lige så lidt ligestilling i filmindustrien som alt for mange andre steder. Måske endda mindre. Men det er fedt at responsen har været så god, for nu kan vi måske nok for alvor lægge nogle misforstående holdninger bag os, så som at man ikke kan lokke mænd i biografen og se en kvindelig superhelt. Dét filmindustrien ER god til er at komme rundt i alle afkroge og derved skabe debat og opmærksomhed. Det skal de have ros for, de har bare været længe om det.








Jeg synes den her film er så vigtig på mange områder og jeg vil selv rigtig gerne have mere. Meget mere. Jeg hungre efter mere, så naturligvis har jeg bestilt de nyeste Wonder Woman graphic novels. Det har i øvrigt været lidt en jungel at finde ud af hvilken man skulle begynde på, for DCs graphic novel Wonder Woman serien har mange år på bagen efterhånden og ikke alle har været lige gode. F.eks. er der en periode hvor Wonder Woman konstant skal reddes af mænd og tilmed var sekretær for Steven! Altså come on!!!! Hvem har dog fundet på, at skrive sådan noget lort. Tydeligvis hjernetomme mænd, der ikke har fattet at hun er en kvindelig SUPERHELT! Det var filmen heldigvis rigtig god til at pointere!

Men selvom jeg virkelig gerne vil give den fuld hus på stjerner, så er der faktisk to ting der irriterede mig grusomt i filmen. 1. den var alt for forudsigelig (noget jeg synes de fleste superhelte film i øjeblikket er) og 2. jeg elsker de steder hvor Wonder Woman møder den (på den tid) moderne verden. Men noget der bare kan gøre mig vildt irriteret er når en hovedpersons manglende viden ikke kan stemme overens med virkeligheden. F.eks. er der et sted hvor Wonder Woman spørger hvad ægteskab er. Selvom scenen er sjov, så er det dybt urealistisk at hun ikke i forvejen ved hvad det er. For punkt 1: hun er velbelæst. 2: hun har læst alle sprog, og derfor de mest gængse ord på alle sprog og dens betydning. 3: Amazonernes tro er den græske mytologi og de har deres helt egen ÆGTESKABS gudinde. 4: På et tidspunkt refererer hun til et værk på old-græsk der helt sikkert indeholder ordet ægteskab. Fair nok at hun ikke tror på ægteskab, men selvfølgelig ved hun da hvad det er. Ja, for nogen kan det måske virke som en ligegyldig deltaje, men det er sådan en detalje der kan hyle mig fuldstændig ud af den.

Men tag ind og se den. Du vil bestemt ikke blive skuffet. Den er helt og aldeles fantastisk! Og husk at værdsæt dygtige Connie Nielsen.


SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig