søndag den 24. september 2017

Cover








Cover

Af: Peter Mendelsund
Genre: Fagbog
Målgruppe: Branche-folk

Bogen fås ikke på dansk


Peter Mendelsund has enjoyed years as a much-sought-after book cover designer and art director. Among the many recognizable jackets he has created are those for The Girl with the Dragon Tattoo; collections of the works of Joyce, Kafka, Dostoevsky, de Beauvoir, and Foucault; the contemporary works of Martin Amis, Tom McCarthy, Ben Marcus, Jo Nesbø, and James Gleick; and many more. All have greatly benefitted from the care and touch Mendelsund gave them.


Jeg blev en smule skuffet over bogen 'Cover', jeg havde forventet noget helt andet end hvad jeg fik. Jeg havde lidt forstået at bogen ville være et kig ind i Peter Mendelsunds kloge hjerne om bogcovers, men det var ikke helt hvad vi får. Eller vi får et enkelt opslag med hvad han mener er et bogcover. Resten af bogen udgør sådan set bare hans portfolio.

Da jeg så kom lidt over den skuffelse, så er jeg faktisk glad for at han bragte billeder af de bøger der ikke blev til noget også. For det er langt fra sikkert at ens første udkast bliver det endelige og det er helt klart en del af processen, faktisk føler jeg nogle gange at 'kunder' (som i forfattere, forlag) føler at man kun har et forslag i ærmet. Og det ligger så langt fra sandheden. Sandheden er at en omslagsdesigner kan lave mange forskellige stilarter og det vi prøver at gøre er at finde ud af en retning, finde ud af hvad der passer bedst til bogen eller forfatteren eller forlaget og hvis det ikke lige virker, jamen så kan vi sagtens blive afsporet fra den stil og hoppe over på noget andet. Faktisk har Peter Mendelsund et eksempel med i bogen hvor de er oppe på mere end 25 forskellige forslag og det er lidt fedt som fellow cover-designer at se at sådan en dygtig gut som Peter Mendelsund er ude for nøjagtig de samme udfordringer. Prøv bare at se eksemplerne herunder.

Så personligt synes jeg det var lidt sjovt, men jeg ved ikke helt om jeg tror andre vil kunne få så meget ud af bogen hvis jeg skal være ærlig. Det er vidst kun branche nørdefolk som mig selv. Og personligt savnede jeg en større gennemgang af hvad en bogcover er. Faktisk vælger Peter Mendelsund at se på hans arbejde som noget der ikke er vigtig eller nødvendig, at han får penge for at lege, hvilket helt sikkert er med til at give ham den skabelsesfrihed han har brug for som designer.










SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig