tirsdag den 26. september 2017

Evnen

 




Evnen

Forfatter: Siri Pettersen
Serie: Ravneringene
Originalsprog: Svensk, Evna
Genre: Fantasy, nordisk mytologi
Målgruppe: YA og helt klart opefter
Udgiver: Forlaget høst og søn


Tak til Rosinante for anmeldereksemplaret


Forestil dig at være et ikon for et frygtet folk. Symbolet som samler dem omkring had og hævntørst.Som datter af en ligfødt hærfører i eksil er det din skæbne at markere begyndelsen på enden.

Evnen var konklusionen på Ravneringene serien og ja, den var epic. Det er næsten den bedste måde at forklare det på. Episk. Når ting bliver trukket meget længere end man som læser havde forestille sig inden man går i gang. Sådan var Evnen for mig.

Ravneringene serien er noget af det mest gennemførte YA på markedet og samtidig er det meget ulig andet på markedet. Her taler jeg hele det internationale marked. For eksempel var bind 2, Rådenskab, på ingen måde en brobog, faktisk er det lige før det er den bedste i serien, hvis man trækker det første møde ud af bind 1 og slutningen ud af bind 3.

Serien har alt. En spændende mytologi. Personer der er interessante og som alle gennemgår en enorm udvikling undervejs. Et plot og en historie der overrasker.

Det er ikke en roman man flyver igennem. Men det er heller ikke meningen. Men samtidig er det næsten mit eneste minus ved serien. Skrivestilen. Måden den er skrevet på. Hvis man ikke kan forene sig med den måde det er skrevet på, så får man ikke ret meget ud af serien, fordi alt synes underspillet. Den kræver mere af dig som læser. Hvilket kan gøre at den er træg at komme igennem, hvis man er i humør til noget let. Selvom jeg godt kunne forene mig med skrivestilen, så krævede den også noget af mig i forhold til at jeg ikke kunne læse så meget andet samtidig, som ellers er min normale praksis, hvilket gjorde at jeg tog længere tid om at læse bogen end jeg normalt ville have gjort.



SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig