fredag den 11. maj 2018

Godnathistorier for rebelske piger





Forfatter: Elena Favilli
Originalsprog: Engelsk,
Good Night Stories for Rebel Girls: 100 Tales of Extraordinary Women

Genre: Fagbog/billedbog
Målgruppe: Skrevet til piger, men kan også læses af drenge - og deres forældre
Udgiver: Peoples Press

Tak til Bog og ide for anmeldereksemplaret


Bogen består af 100 portrætter af usædvanlige og exceptionelle kvinder, der har haft indflydelse på deres tid, og som har inspireret andre. Fra Astrid Lindgren til Aung San Suu Kyi, fra Coco Chanel til Marie Curie, fra Cleopatra til Frida Kahlo – hver eneste kvinde præsenteres med et smukt maleri samt en lille historie formet som et eventyr.



Den her bog var for nyligt, at se alle steder, og man forstår godt hvorfor. Den er virkelig virkelig fin. Af mange forskellige årsager. Lad mig starte med behovet: Engang havde jeg selv lyst til at skrive den her type bog, for jeg gik på biblioteket og spurgte efter lige præcis en bog som denne da jeg var yngre og den fandtes ikke! Der fandtes til gengæld en udgave med exceptionelle mænd. Men jeg kom aldrig videre med ideen fordi jeg følte at jeg nærmest skulle være historiker for at kunne skrive den. Men den her bog er genial, fordi Elena ikke behøver at have været historiker for at skrive den, for hun skriver den som en billedbog - som godnatlæsning til børn. Hun trækker den ikke ned på deres niveau, nej hun taler til dem.

Det er på alle måder en hel fantastisk form for godnatlæsning. Jeg kan næsten ikke komme på noget mere inspirerende for en pige end sådan en bog som denne. Jeg skulle hele tiden minde mig selv, om at den egentlig er til børn, for jeg sad og ønskede mig mere hele tiden. Mere viden om disse fantastiske kvinder. Men heldigvis for mig så har vi google. Jeg ville virkelig ønske jeg havde haft den som barn og glæder mig over at piger OG drengen kan læse den i dag. Ja, selvfølgelig skal drenge også læse den, for vi piger har altid skullet læse om mænd eller drenge og det vil være utrolig sund hvis drenge også kunne læse om piger og kvinder. Først dér kan det være vi opnår forståelse og mere ligestilling.

Derfor har jeg også en enkel hage med bogen og det er dens titel. Den er nedladende. Bogen taler sig selv ned. Ordet 'rebelske' har en negativ klang og 'piger' afskriver drengene. De skulle virkelig bare have kaldt den: Godnathistorier om exceptionelle kvinder. For det er det det er. Intet mindre.

Bogen indeholder korte historier om 100 kvinder, samt virkelig fine illustrationer af dem. Historierne er alle skrevet som et lille eventyr og gør sig virkelig godt som godnathistorier. Jeg vil have fat i 2'eren! Gid der fandtes flere bøger som denne.






SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig