torsdag den 9. august 2018

En moderne familie









En moderne familie

Forfatter: Helga Flatland
Originalsprog: Norsk, En moderne familie
Genre: Realisme
Målgruppe: Voksne
Udgiver: Turbine forlaget

Bogen er udgivet på Turbine hvor jeg dagligt sætter min gang som grafiker, men meninger og holdninger er som altid mine egne.


Efter et 40 års langt ægteskab beslutter Torill og Sverre at lade sig skille. De er begge 70 år, pensioneret – og føler sig færdige med familieprojektet. Men det gør deres tre voksne børn ikke. For dem er familien et vigtigt omdrejningspunkt og ophav til deres værdier, valg og ambitioner. Det rokker ved grundlaget for alle tre søskende, da forældrene lader sig skille – men også ved balancen og dynamikken i familien.

'En moderne familie' handler om et utroligt relevant og ikke mindst aktuelt tematik, nemlig hvad sker der med børnene når forældrene skilles. Hvad sker der i familie dynamikken? Og hvad sker der ikke mindst når skilsmissebørnene er voksne og selv har børn. Det er ikke nødvendigvis noget man oplever så tit i dag fordi vores forældres generation er vokset op på en anden måde end vi er. Men når vores generation bliver 70 kan jeg sagtens se for mig at det kunne ske hyppigere. Vi føler ikke længere at livet er forbi når vi bliver 70.

I bogen skildre Helga Flatland så glimrende hvordan familie dynamikken udvikler sig under forælderens skilsmisse og hvordan de påvirker de tre børns egne familier. Det er virkelig interessant at læse om. Jeg synes især det var et plus at vi fulgte alle tre børns synsvinkler - selvom en af personerne irriterede mig grænseløst. Men man må sige at Flatland har formået at skabe fem forskellige individer og ikke bare lader den samme persontype gå igen, som man ellers kan være fristet til når man beskriver familier. Det gør det meget ægte og troværdigt.

Helga Flatland beskriver familie dynamikken utrolig godt, så jeg er ikke i tvivl om at enhver der er medlem af en familie vil kunne få noget ud af bogen endda finde sig selv, også selvom man ikke er skilsmissebarn. Hvis man er blevet voksen skilsmissebarn kunne jeg forestille mig at 'En moderne familie' ville være god at læse. Om ikke andet så for at sætte ord på nogle af de ting man selv gennemgår.  

Jeg kunne ikke lade være med at ønske mig at der også var et synsvinkel eller to fra forældrenes side. Jeg er helt klar over at det ikke er udgangspunktet med bogen, for det vil ikke forstærke historien mere ved at sætte det ind, men personligt ville jeg gerne have haft det med.






SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig