mandag den 24. september 2018

Lykkelige mennesker læser og drikker kaffe








Lykkelige mennesker læser og drikker kaffe

Forfatter: Agnés Martin-Lugand
Originalsprog: Fransk, Les gens heureux lisent et boivent du café
Genre: Roman, realisme - kærlighed
Målgruppe: VoksneUdgiver: Politikens forlag

Tak til Politikens forlag for anmeldereksemplaret


Hele Dianes verden synker i grus, da hun mister sin mand og sin lille datter i en bilulykke. Hun murer sig inde i sin lejlighed i Paris og lukker sin lille hyggelige bogcafé, som hun kaldte 'Lykkelige mennesker læser og drikker kaffe'. Den café var hendes stolthed, nu minder den hende bare om, at hun ikke længere hører til blandt de lykkelige.

'Lykkelige mennesker læser og drikker kaffe', efterlader mig splittet. Titlen i sig selv synes at signalere biografi, hvorimod billedet på omslaget taler for en bog af en lidt mere litterær karakter - måske fordi den leder tankerne hen på Hemmingway. Når man så læser nærmere finde man ud af at bogen er en samtidsroman, der handler om at komme sig over sorg. Men gør den nu også det... jeg er i tvivl.

Hovedpersonen Diane mister noget så frygteligt som sin mand og sin lille datter i en bilulykke, og det er der vi starter. Det er hård læsning. Men så vupti er vi et år længere fremme og Diane rejser alene ud i verden for at finde sig selv. Så langt så godt. Men derefter handler det ikke så meget om sorg som det handler om mødet mellem to mennesker og en spirende kærlighedshistorie.

Bogen er utrolig godt skrevet og jeg nød stadig læsningen undervejs, også selvom jeg ikke helt fik det jeg havde forventet. Hvis jeg havde forventet en kærlighedsroman af den uforpligtende og lettere kliche-agtig slags, så havde jeg helt sikkert haft en mere positiv og bedre læseoplevelse ud af bogen. Men jeg have dog stadig rynket bryn af den voldsomme start. Som en bog omkring sorg synes jeg heller ikke helt den holder, fordi der simpelthen er for lidt fokus på den del. Så for mig hænger bogen ikke sådan helt godt sammen. Den prøver en hel masse, men kommer ikke rigtig i land med noget af det.






SHARE:

2 kommentarer

  1. Da jeg læste bogen, opfattede jeg kærlighedsdelen, som en del af sorgbehandlingen, og som værende det element, der i sidste ende gjorde at hun kunne komme videre i sit eget liv :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan læste jeg det helt sikkert også, jeg synes bare ikke det fungerede. I hvert fald ikke for mig.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig