tirsdag den 16. oktober 2018

Fuglene i min have






Fuglene i min have

Forfatter: Elvira Fragola
Illustrationer: Elvira Fragola
Genre: Fagbog / billedbog
Målgruppe: Børn
Udgiver: Turbine forlaget

Fuglene i min have er en fortællende bog til store og små om de fugle, som kan bo i din have. Her er ikke kun fokus på kolde fakta, men på de forskellige fugles finurligheder og kendetegn. Sproget er holdt i en tone, som børnene kan relatere til, som når der for eksempel skrives om blåmejsen, at "det er en lille, blå fugl med gult bryst, hvide kinder og sorte racerbriller på." Som noget særligt er der ikke bare billeder af fuglene, men også af deres æg ,deres favoritmåltid, rede eller lignende.

Fuglene i min have er noget af det fineste, ikke nok med den indbyder dig og dine børn til at gå i haven og spotte fugle - og lave mad til dem, så har bogen virkelig bare de smukkeste illustrationer. Jeg er ret imponeret over Elvira Fragolas talent, for illustrationerne i denne bog er så livagtige, at de næsten kunne have været fotografier. Dertil så skriver hun bare fint, helt kort og præcist om de forskellige fugle, deres spisevaner og forskellige kendetegn ved de enkelte fugle. Lige nok til at teksten fanger ens interesse.

Jeg kan huske jeg var dybt fascineret af blåmejser i 3. klasse i folkeskolen, hvor vi skrev vores første rapport. Jeg har den stadigvæk, og det er ret sjovt at se tilbage på. Jeg er ret sikker på jeg ville have elsket den her bog og forelsket mig i endnu flere fugle, hvis jeg havde haft den på det tidspunkt. Det er i hvert fald sådan en god måde, at gøre børn opmærksom på naturen.

Ideen med opskrifter i bøgerne er jeg også helt vild med, og det er også en af årsagerne til at jeg knuselsker Elvira Fragolas Munkeby serier. Dem illustrere hun også rigtig fint i sort og hvid, men jeg må sige at jeg føler virkelig hun har overgået sig selv her. Detaljerne og farverne er bare så fine.









SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig