torsdag den 18. oktober 2018

Nordiske guder






Nordiske guder

Forfatter: Johan Egerkrans
Illustrationer: Johan Egerkrans
Genre: Faglitteratur
Målgruppe: Børn, unge og voksne
Udgiver: Alvilda

Tak til Alvilda for anmeldereksemplaret


Nordiske guder En verden født af is og ild. Ni riger, hvor jætter, monstre og guder lever i verdenstræets skygge. En storslået kamp mod en uundgåelig skæbne. En smukt illustreret bog, som rummer de mest spændende og fantasifulde eventyr fra den nordiske mytologi i Johan Egerkrans’ fortolkning – guder, jætter, dværge, valkyrier, monstre og helte i en mørk, blodig, fantastisk og til tider humoristisk rejse gennem den nordiske gudeverden


Da jeg anmeldte Norse Mythology af Neil Gaiman, skrev jeg at jeg synes vi har manglet en ordentlig beskrivelse af nordisk mytologi i vores moderne sprog. Og af den årsag alene (og Neil Gaimans fantastiske sprog selvfølgelig) var jeg SÅ begejstret for den bog. Da så denne sag dukkede op som en overraskelsespakke på min bopæl, så klappede jeg i mine hænder. (Sandt nok). For her var endnu en bog - der endda så ud til at have endnu mere information og viden i sig. Dertil krydret med de mest vidunderlige illustrationer.

Illustrationerne viser virkelig deres sande karakter. De højner dem og gør dem til de guder de er. Det elsker jeg Johan Egerkrans for at gøre. For selvom jeg knus-elsker Valhalla tegneserierne, så er de der illustreret komiske - og det nordisk mytologi vi møder i popkulturen tegner også et meget anderledes billede. De her virker langt mere virkelighedstro og ægte.

Teksten er holdt til mere eller mindre fakta, der er ikke tolket på ret meget, og det der er tolket på, er typiske opfattelser af den nordisk mytologi. Så på den måde tilføjer Johan Egerkrans ikke noget nyt, som sådan (ud over illustrationerne), men det synes jeg faktisk også er rigtig fint i det her tilfælde. For det er det her vi har manglet: en virkelig god gennemgang af hvad vi ved om nordisk mytologi.

Så ja, nørden i mig der elsker alt mytologi er fan! Virkelig fan. Det er en virkelig en god bog og hvis man gerne vil have en hurtig og informativ og så korrekt som mulig gennemgang af de nordiske myter, ja behøver man ikke lede videre.









SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig