fredag den 26. oktober 2018

Vildheks - filmanmeldelse








Fribilletterne til filmen var venligt sponsoreret af Forlaget Alvilda.



Jeg havde sky høje forventninger til 'Vildheks' filmatiseringen, for jeg synes simpelthen bøgerne er noget af det hyggeligste og fineste at læse. Og jeg burde have sagt mig selv, at de forventninger var alt for høje, især med min historik i forhold til ikke at kunne lide særlig mange danske filmatiseringer.

Lad os starte med det positive. Det visuelle var flot - jeg ville ønske de havde holdt sig til danske omgivelser, det havde gjort historien mere troværdig, men ikke destomindre køber jeg det pga. det visuelle. Jeg sidder stadig med fine billeder i hovedet af scenen med ildøglerne og den fine tåge. Effekterne føltes heller ikke billige eller utroværdige - dog kunne de godt have skåret en ret lang skov vandringscene og have gjort væsentligt mere ud af den endelige kamp.

Det andet utrolig positive var skuespillerne. De gjorde det fænomenalt godt. De gjorde virkelig alt hvad de kunne for at skabe Vildhekse verdenen og illusionen. Især Ilsa var portrætteret ret godt, især fordi det billede i hovedet jeg havde af Ilsa var helt anderledes, men Sonja Richter overvandt mig med det samme. Dog vil jeg sige at ravnemødrene ikke gjorde særlig god figur.

Det der bare slet ikke fungerede var manuscriptet. Jeg havde min fellow fantasy nerd mand med ind og se den og efterfølgende spurgte han til alle de ting der ikke blev fortalt. Og der var virkelig mange ting der manglede forklaring og der var endnu flere plothuller og knuder der manglede at blive bundet. Dertil så var mange af dialogerne tåkrummende frygtelige. Ej, hvor var det bare ærgerligt, for det gjorde bare filmen middelmådig, hvor den kunne have været noget af det fedeste i dansk filmhistorie. De formåede på ingen måde at få Lene Kaaberbøls fantastiske stemning i bøgerne ud.

Hvis jeg havde været vokset op med bøgerne eller var lige i målgruppen, så tror jeg faktisk kun min skuffelse ville have været større. Så mit råd til alle - læs bøgerne. Der er milliard gange bedre!!








SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig