lørdag den 3. november 2018

The Secret History









Forfatter: Donna Tartt
Genre: Realisme, mysterium
Målgruppe: Voksne

Bogen fås også på dansk - under titlen 'Den hemmelige historie'

Tak til Plusbog.dk for anmeldereksemplaret


Under the influence of their charismatic classics professor, a group of clever, eccentric misfits at an elite New England college discover a way of thinking and living that is a world away from the humdrum existence of their contemporaries. But when they go beyond the boundaries of normal morality their lives are changed profoundly and for ever.



Det var svært for mig at rate den her bog. Jeg skiftes til at hælde til enten fire eller fem stjerner. Til sidst vandt de fem stjerne, alene af den årsag at Donna Tartt skriver helt igennem fantastisk! Det er en sand fornøjelse at læse hendes ord, der både er klogt og indlevende.

Selve historien er også helt vildt godt udført. Mysterium delen er virkelig nervepirrende spændende til tider. Og personerne er interessante. Jeg elskede især at læse om universitetsmiljøet - normalt har jeg læst om universitetmiljøer i bøger af den fjerlette type, men her var det intelligent og interessant på et helt nyt niveau.

Men grunden til at jeg overvejede fire stjerner, er af to årsager. Den ene er at jeg på et tidspunkt i løbet af historien finder personernes handlinger utroværdige. Jeg føler i hvert fald ikke helt at der bliver fuldt op på - eller angret for det der sker på det tidspunkt i bogen.

Den anden ting er, at The Secret History har mange passager hvor historien næsten stagnere. Nogle gange har det også sin charme, men for mig gjorde det at jeg indimellem kedede mig - trods det at fortæller stemmen var ret interessant.

Alligevel ender jeg på fem stjerner, for jeg kan ikke komme uden om at Donna Tartt, har skrevet noget der ligner et mesterværk. Og det bliver bestemt ikke sidste gang, at jeg læser noget fra hendes hånd.








SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig