torsdag den 14. februar 2019

Min top 10 yndlings kærlighedsromaner







Glædelig Valentinsday! Eller Galentinsday!

I dag har jeg forsøgt at strikke en top 10 sammen over de historier jeg personligt synes er de mest storslåede kærlighedshistorie.

At lave den her liste har lidt været som en lille opdagelsesrejse for mig, for nogle af bøgerne har været nemme at sætte på listen. De tre øverste var de nemmeste at sætte, det er kærlighedshistorier jeg elsker helt ind i sjælen og som jeg kan gense et utal af gange og aldrig blive træt af. Men fælles for alle disse titler er at de taler til (af mangel på bedre ord) min sjæl.

Jeg er altid på jagt efter nye kærlighedshistorier af den storslåede slags - de episke fortællinger som dem her på listen, men jeg synes der er langt imellem dem. Jeg har stadig Romeo og Julie tilgode - samt Anna Karenina - som er i den kategori, men ellers så er jeg ved at løbe tør for ideer. Så hvis du har nogle gode bud så tøv ikke med at fortælle mig om dem!











Stolthed og fordom af Jane Austen

Stolthed og fordom er den første storslåede kærlighedshistorie jeg nogensinde har set og kort efter læst. Jeg så den som 13-14 årig og læste historien lige efter jeg havde set 1995 mini-serien (det er den eneste rigtige filmatisering af bogen). Jeg var fortabt i historien og den vil altid have en særlig plads i mit læsehjerte. I perioden hvor jeg var bange for at flyve, så tog jeg altid Stolthen og fordom med mig. Den kan lyse op i mørket. Og det siger sig selv at jeg har set den 6 timers lange mini-serie og læst bogen mere end nogen anden historie nogensinde. Skarpt forfulgt af Harry Potter - som jeg også har levet og åndet i en lang periode i mit liv.




Borte med blæsten af Margaret Mitchell

Jeg glemmer aldrig da jeg så filmatiseringen af den her bog første gang. Jeg var på vej i seng - gik ind på mit værelse (det var da jeg stadig var teenager og boede hjemme) og så skulle jeg til at slukke fjernsynet, men så så jeg der på trappen foran en sydstatsplantage Scarlett sidde og snakke med to mænd. Hun havde den fineste grønne og hvide kjole på. Jeg satte mig ned og så den næsten fire timers film og glemte alt om at gå i seng. Jeg elskede ALT ved Scarlett, filmen og kærlighedshistorien. Jeg er ligesom med Stolthed og fordom næsten helt besat af historien og jeg har genset den et utal af gange. Da jeg mange år senere endelig fik læst bogen også var jeg slået over hvor stor lighed der er mellem den og filmen - men bogen er faktisk endnu bedre. Så jeg holder lige meget af filmen og bogen.




Jane Eyre af Charlotte Brontë

Jane Eyre var også en historie som jeg vidste at jeg ville elske resten af livet da jeg så den som filmatisering første gang. Den - miniserien fra 2006 - følger faktisk også bogen utrolig godt og ligesom med de to øverste bøger, så hænger de for mig sammen og jeg har genset og læst den mange gange. Jane Eyre er en mere skrøbelig og fin fortælling om Jane som udadtil virker stille og grå, men i høj grad også er et menneske der fortjener kærligheden. Rochester er ret plaget i begyndelsen, men sammen gør de hinanden til bedre mennesker, fordi de elsker hinanden.




Twilight af Stephanie Meyer


Jeg blev overrasket over at Twilight lå så højt oppe på min liste - men jeg synes simpelthen det er sådan en stærk fortælling ‘kærlighedsmæssigt’ og som gør den til en storslået kærlighedshistorie, at en liste uden den vil have være falsk i mine øre. Måske nogen vil argumentere for at Fifty Shades of Grey skulle på min liste også, fordi det er sådan en stor kopi af Twilight. Men for mig er de meget forskellige. Hele årsagen til at Twilight er så stærk, er at den viser hvordan man godt kan finde stor kærlighed til mere end en person, og at selvom fornuften ofte burde digtere så er det den største kærlighed der vinder af med sejren. Don’t get me wrong Fifty Shades of Grey er en god kærlighedshistorie, men for mig var den på ingen måde groundbreaking.




Emma af Jane Austen

Ja, endnu en Jane Austen og faktisk burde hendes andre bøger også være på listen, for Jane Austen skrev virkelig kun episke kærlighedshistorier. Og ingen af dem er særlig ens. De har alle hver deres unikke fortælling. Men Emma er nok den jeg holder mest af at læse efter Stolthed og Fordom og det er nok min kærlighed til heltinden Emma der gør det. For hun er ikke særlig elsket - hellere ikke af læsere. De finder hende irriterende. Jeg finder hende utrolig menneskelig og kan ikke lade være med at holde af hende for hendes fejl. Kærlighedshistorien er bare ekstra fin!




Stormfulde højder af Emily Brontë

Jeg elsker en god kærlighedsbesættelses-historie. Ja, det er nok ikke så populært at indrømme i tiden, men det gør jeg! Jeg elsker at læse om kærlighed der bliver så stor at den er svær at styre - men bemærk, jeg elsker at LÆSE om. Det er det der er så skønt ved bøger, man kan læse om ting man synes er underholdende, men det er ikke lig med at man ønsker at det er sådan i virkeligheden. Det er lidt ligesom dem der elsker at læse om mord - de går heller ikke ud og ønsker at det sker i virkeligheden. Det er det bøgerne kan og som er så fascinerende. Og Stormfulde højder er den ultimative bog om kærlighedsbesættelse.



Skønheden og udyret af Gabrielle-Suzanne Barbot de Vileneuve


Den her er nok mest af alt på listen pga. Disney filmatiseringen, men jeg har også læst og elsket den originale historie af Gabrielle-Suzanne Barbot de Vileneuve. Men jeg er i tvivl om jeg ville have elsket historien hvis jeg havde læst bogen før jeg så filmatiseringen. For selvom en kærlighedshistorie godt have have masser at byde på, så skal den også kunne formå at give genklang hos én før man kan holde af historien. Skønheden og udyret i Disneyform mødte jeg første gang som barn og der føltes historien simpelthen så vigtig for mig. Det var den første film jeg så hvor pigen redder manden. Og det tiltalte mig helt vildt som barn. Så jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har sket Disneyfilmen og jeg kan stadig ikke gense den i dag uden at flæbe ved slutningen. Den er bare så epic!




Outlander af Diana Gabaldon


Outlander er det nyeste bekendtsskab på den her liste - og faktisk så læste jeg den første bog i serien med mere irritation end kærlig følelse til historien. Jeg havde virkelig svært ved at udholde Claire - og det er først efter jeg har set tv-serien jeg igen tog bog-serien op og nu er jeg fuldstændig fortabt i den verden og i kærlighedshistorien mellem Claire og Jamie.




The Notebook af Nicholas Sparks

Igen her har filmatiseringen spillet en kæmpe rolle, for filmatiseringen er meget bedre end bogen, men uden bog ingen film. At de er bedre til at frembringe budskabet og kærligheden mellem hovedpersonerne i filmen er en ting, men det er Nicholas Sparks der kom på den hjerteskærende og storslåede kærlighedshistorie. Men der skal ikke herske nogen tvivl, jeg vil hellere gense filmen end jeg vil læse bogen igen.




The Great Gatsby af F. Scott Fitzgerald

Den her føler jeg faktisk slet ikke burde være på min liste - men ligenu kan jeg ikke komme på hvilken der skulle være her i stedet. Men sagen er den at jeg faktisk ikke er så vild med kærlighedshistorien mellem Daisy og Gatsby, jeg bryder mig primært ikke om Daisy og jeg synes heller ikke helt man kan mærke kærligheden mellem dem når man læser. Det eneste der gør den her historie stor er Gatsby, for han bærer hele kærlighedshistorien ved at han vil gøre alt for sin Daisy. Og alt det han har opnået for hendes skyld er hjerteskærende.











SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig