lørdag den 8. juni 2019

Aru Shah og tidens ende







Aru Shah og tidens ende

Forfatter: Roshani Chokshi
Serie: Pandava Quartet #1
Originalsprog og -titel: Engelsk, Aru Shah and the End og Time
Genre: Mytologi
Målgruppe: Mellemtrin og opefter
Udgiver: Straarup & co.

Tak til forlaget Straarup & co. for anmeldereksemplaret


Aru Shah har det med at fordreje sandheden en lille smule, for at passe ind blandt de rige børn på skolen, hvor hun går. En dag dukker tre af hendes klassekammerater op på museet for at afsløre en af Arus løgne. De tror ikke på, at en af lamperne på museet er forbande. Ved en fejl slipper Aru en ældgammel dæmon fri, hvis eneste mission er at vække guden Shiva – Ødelæggeren. Hendes klassekammerater og mor er fastfrosset i tiden, og nu er det op til Aru at redde dem.


Jeg blev så begejstret da jeg så at Straarup og co. ville udgive den her bog. Bogen er nemlig oprindeligt udgivet i USA under Rick Riordans imprint. Jeg elsker Rick Riordans græske mytologi bøger, men opgaven omkring at skrive bøger om indisk/hindu mytologi har han lagt over til Roshani Chokshi. Og der er virkelig ingen bedre til at gå i Rick Riordans fodspor - faktisk er der nogle aspekter hvor Roshani Chokshi gør det bedre.

Så da jeg startede på bogen havde jeg de største forventninger, men de blive alle indfriet. Der er masser af action, humor og skønne personer og hvis man elsker humoren fra Rick Riordans bøger, så bliver man ikke skuffet, da den her bog har meget samme vibe, dog uden så meget 'onkel' humor. Man kan faktisk ikke lade være med at grine højt flere steder og der skal som regel meget til før jeg griner højt når jeg læser en bog.

Bogen er den perfekte bog fra mellemtrin og ikke mindst deres forældre. Jeg glæder mig til at læse den højt for min søn når han bliver gammel nok, præcis på samme måde som jeg glæder mig til at læse Rick Riordans bøger højt.  Det er næsten ikke til at forstå at den her bog ikke er blevet udgivet for mange år siden, men nu er den her til hvad jeg tror bliver stor glæde for rigtig mange. Især hvis man elsker Rick Riordans bøger eller mytologi generelt. Man kan ikke andet end at elske de her bøger.

Roshani Chokshi gør et fantastisk job med at gøre den indiske mytologi levende og spændende. Ja, faktisk er mytologien utrolig rig (mere rig end den nordiske mytologi) og det er helt fantastisk at opleve en ny mytologi for første gang. Da jeg læste Rick Riordans bøger med græsk og nordisk mytologi så kendte jeg rigtig meget af det i forvejen. Den her gang var jeg på helt bar bund og det var skønt at opleve og nu vil jeg bare rigtig gerne have mere, så jeg ser utrolig meget frem til de tre næste bind i serien.






SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig