torsdag den 18. juli 2019

Og så drukner jeg






Og så drukner jeg

Forfatter: Ditte Wiese
Enkeltstående bog
Genre: Realisme
Målgruppe: Unge (og deres forældre)
Udgiver: Carlsen Puls



Hvis ikke du præsterer perfekt, er du en taber! Sådan tænker den 18-årige Josephine, der forsøger at være ligeså perfekt og dygtig som sine venner. Hun har lagt en plan for sit liv. Hun har valgt en fornuftig uddannelse, den rigtige kæreste og den korrekte diæt. Det er godt, og det er perfekt. Men der er noget, der sitrer i hende. Små bølger af noget forkert, der presser på og holder hende vågen. Det borer sig ind i hendes hjerne og larmer. Får hende til at glemme ting. Glemme at trække vejret. Hvad er der galt med hende? Hvorfor kan hun ikke bare følge planen? Hun presser sig jo til det yderste. Presset er så stort, at Josephine er ved at drukne. Hun kan slet ikke få luft, men hun tør ikke råbe om hjælp. For hvis ikke hun kan alting, er hun jo ingenting.



Jeg ville ønske, at der havde fandtes flere bøger som denne da jeg gik i handelsskolen. Forstå mig ret - jeg var ikke en Josephine. (Men jeg kendte en del af dem) Jeg fik på ingen måde rene 12-taller eller gik op i hvad mine forældre ønskede for mig. Men jeg genkender så meget andet i Josephine - såsom mine egne normer, som jeg helst skulle følge til perfektion og følelsen af at alting bare forsvandt under mig, fordi jeg dybest set ikke vidste, hvilken fremtid der ville være den rigtige for mig at følge. Jeg endte derfor også med at vælge lidt i afmagt - og sådan tror jeg rigtig mange har det. Især i dagens Danmark, hvor der uden tvivl er langt flere Josephiner end før.

Ditte Wiese har her skrevet en virkelig vedkommende og højaktuel bog - som også er skide godt fortalt! Ditte rammer helt dernede hvor det gør ondt - hvor det kan mærkes og hvor man kan spejle sig i sig selv. Hun viser os de fejl vi har begået som vi troede var de rigtige - fordi det var det perfekte valg. Vi drukner med Josephine, samtidig med vi bare har lyst til at kramme hende.

Før jeg læste bogen havde jeg læst mange omtale den som barsk - og heldigvis var den ikke så barsk som jeg havde frygtet, for hvis den havde været mere barsk, så havde det mudret budskabet. Nej, den er helt aldeles lige så barsk som virkeligheden er. Hverken mere eller mindre og det er det der gør den så utrolig skarp og helt fantastisk god.

Ditte Wiese er stemme i dansk YA realisme, som man skal holde øje med, for hun fortæller det som det er på en indlevende og interessant måde. Hvilket jeg personligt nogle gange kan have ret svært ved med realisme - altså at det 'bare' er en historie om vores virkelighed - den kender jeg jo godt i forvejen, men når den har en dybde som her. Så er det bare godt!




SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig