søndag den 25. august 2019

The Power







The Power

Forfatter: Naomi Alderman
Genre: Dystopia - feministisk litteratur
Målgruppe: Voksne

Bogen fås også på dansk under titlen Kraften


In The Power the world is a recognisable place: there's a rich Nigerian kid who lounges around the family pool; a foster girl whose religious parents hide their true nature; a local American politician; a tough London girl from a tricky family. But something vital has changed, causing their lives to converge with devastating effect. Teenage girls now have immense physical power - they can cause agonising pain and even death. And, with this small twist of nature, the world changes utterly.




Den her bog har efterladt mig mere splittet end hvad ret mange bøger kan prale af. Da den udkom var den alle steder - eller det vil sige, den var ikke at finde så ofte på de internationale bookstagrammers eller booktubers. Men jeg fandt den hos livstilsbloggere eller modebloggere. Senere kom bogverdenen med. Jeg læste om den og bestilte den straks hjem fordi den lød utrolig interessant. Det tog mig imidlertid en del tid endelig at få sat mig ned og læst den. Den nåede endda at udkomme på dansk inden.

Da jeg endelig læste den var jeg hele tiden lidt i vildrede og hele følelsen blev ved med at være der selv efter endt læsning. For sagen er den, at bogen er genial, den er kraftfuld, unik og dyb i nogle aspekter. Den handler om feminisme og den behandler temaet på en måde som er beregnet til at man får sine tandhjul til at dreje rundt på kryds og tværs og baglæns. Men den var samtidig bare noget af det kedeligste at læse. Jeg sneglede mig langsomt igennem den. Det var faktisk indimellem så anstrængende at jeg ikke kunne holde ud at læse mere i den.

Det er lidt af en udmeldning. I know. Hvorfor tror I, at jeg er splittet! Noget af det der er med til at gøre den tør - ud over skrivestilen er helt sikkert bogens personer. Karakterne var knastøre. Man følte aldrig rigtig noget for dem. Så man sad hele tiden og så det hele udefra og fik aldrig rigtig følt noget på sin egen krop - ej heller hjerte. Og det er virkelig ærgerligt. Det kunne have været mindblowing hvis de ting havde virket sammen med tematikken.

Hvad gør man så med ratingen? Jeg tænker tre stjerner? - ja, det plejer at betyde at jeg ikke synes bogen skulle være udgivet, og det synes jeg så bestemt at den skulle - også selvom den er skrevet som den er. Men guderne skal vide at det ville have været fantastisk hvis bogens redaktør havde hjulpet den lidt mere på vej. Men omvendt så var den bare virkelig for kedelig til at give 4 stjerner og hvis ikke det havde været for tematikken havde bogen fået en rating på 2. Så jeg må faktisk blive nødt til at give den mine yderst sjældne halve stjerner. 3 1/2, så den lige når over middel.






SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig